fredag, juli 27, 2007

Fredag

Vaknade ganska sent imorse (07.30). Dötrött eftersom att jag vaknade, och inte kunde somna om, i natt klockan 01.30 då Knickedicken ramlade in efter att ha varit ute på en drunkningsolycka. Men jag kickstartade dagen med en snabb morgonpromenad. Brukar aldrig gå promenader innan frukost dels därför att jag tränar alltid bättre med mat i magen och dels för att det inte ger mig något (varken mentalt eller resultatmässigt). Men idag kände jag att det behövdes. Sen hem till stark kaffe, proteingröt och telefonintervju med Linda Fodor-Egelstig (jag lovar att hojta till när den publiceras). Efter att jag renskrivit texten stack jag till gymmet för att köra dagens intervallträning. Låg på 85-90% av min maxpuls under spurterna så det var riktigt svettigt. Sen tillbaka till lägenhetens sköna AC-svalka. Fredagar är min "få inspiration och komma på nya idéer-dag" så jag kröp upp i fåtöljen och lusläste dagens tidningsskörd, Oxygene, Sharp, Fitness Magazine (amerikanska), On Fitness, Health, Women´s Health och Men´s Health. Överlag tycker jag att amerikanska träningstidningar suger. Gillar faktiskt bara On Health, Oxygene och Men´s Health. De flesta är mer som tjejtidningar med någon enstaka träningssida (och då alltid med sådant man redan vet och läst om tusen gånger). Det är för mycket quick fix och skönhetstrams. För att inta tala om alla reklamsidor för bantningspiller som ser ut som värsta porrannonserna (tjejer i minimala bikinis, våt blick och svankar-pose à la Bingo Rimér). Huga.

Nu är klockan tre och jag ska börja ladda mentalt för dagens styrkepass. Knickedicken följer förhoppningsvis med och då tänkte jag att vi skulle köra medicinboll. Vi kastar den till varandra på olika sätt och får ett bra axel, biceps, triceps och ryggpass. Bra träning och riktigt kul. Hänger han inte med blir det samma musklergrupper fast med fria vikter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gör du när du "laddar mentalt" för ett styrketräningspass? Och varför gör du det? Nyfiken.

Anonym sa...

... glömde fråga om medicinbollsträninge. Låter kul - kan du inte förklara med?

Sporty Spice sa...

Sofie. Jag går igenom passet i mitt huvud, tänker först och främst igenom vilka musklegrupper jag ska träna och vilka övningar jag ska göra. Sedan försöker jag tänka igenom hur det kommer att kännas, jag gör vissa övningar "i luften" för att få kontakt med hjärna och muskel och går igenom teknik. När jag gör detta är jag laddad när jag kommer till gymmet och har rensat bort alla andra tankar (Typ: vad ska vi äta ikväll, undrar om det är något bra på tv, betalade jag verkligen den där räkningen?).

Medicinboll är jätteroligt att träna med en kompis. Jag & sambon brukar kasta den till varandra. Först med båda händerna och rakt fram. Sedan med en arm (den andra armen är med i början av kasten men bara för stöd så man inte tappar bollen). Men utgångspunkt bollen bakom huvudet (tänk tricepspress) och sedan kasta. Och att ta i allt vad man orkar och studsa bollen mellan varandra (rygg). Tänk på att stå med fötterna axelbrett isär och ha en anspänning i magen.