onsdag, juli 11, 2007

Magelände

I två dagar har det känts som jag svalt bensin. En irriterande, obehaglig och ”frätande” känsla i magsäcken, strax under revbenen. Igår hade jag det nästan hela dagen och det blev värre efter en kopp kaffe. Men idag har jag bara ätit gröt och druckit en kopp te. Hur snällt för magen som helst, men ändå samma feeling. Har googlat och det låter lite som magkatarr. Fast jag fattar inte hur jag kunnat få det. Symptomen på magkatarr är enligt netdoktorn: smärta eller obehag i magtrakten, halsbränna, sura uppstötningar, tidig mättnadskänsla, hungersug, illamående och orolig mage. Jag känner bara av symptom nummer ett. Orsaker kan vara: stress, oro, koffein, alkohol, cigaretter, fet, salt, stekt eller friterad mat, starka kryddor, oregelbundna måltider, stora, kaloririka måltider, läkemedel med acetylsalicyra eller ibuprofen, för lite sömn eller motion. Men jag tränar massor, äter regelbundet och hälsosamt, äter aldrig friterat eller stekt, dricker max två glas vin i veckan, röker inte och sover minst åtta timmar per natt. Det enda som kan stämma är stress, oro och koffein. Och en och annan huvudvärkstablett. Sen ska symptomen lindras när man äter – för mig är det tvärtom. Direkt efter en måltid blir det värre. Ska testa linfröavkok och brygga lite te av pepparmyntan i min örtträdgård.

Det är inte rättvist. Ska det inte vara folk som verkligen missköter sig som drabbas? Typ halvalkoholiserade, sönderstressade, storrökande fetknoppar med en friterad kycklingvinge i mungipan?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med. Ingen förtjänar att må bra så mycket som du. KRYA PÅ!

Sporty Spice sa...

Tack gumman!

Anonym sa...

Du kanske är gravid! Tjejen hade något liknande innan hon kissade på stickan ;) Men vad vet jag...

Sporty Spice sa...

Nej, det är jag inte.

Anonym sa...

Stackare. Jag har haft magkatarr (eller stressmage som de kallade det i mitt fall) så jag vet hur du har det. En svidande känsla i magsäcken. Inte kul. Det kan ju vara stress som ligger bakom, att flytta till ett nytt land är nog ganska stressande. Iaf på ett undermedvetet plan.

Drick vatten, ät "snälla saker" som gröt, välling, torskfilé, potatis. Inget kaffe, ingen läsk, ingen alkohol, inga starka kryddor. Hoppas du blir bra snart.

Anonym sa...

Gah vad jobbigt, förstår din frustration. Du som lever som hälsan själv :).

Hoppas magen skärper till sig snart!

Anonym sa...

Usch vad jobbigt. Hoppas ditt linfröavkok råder bot på eländet. Ibland kan mystiska saker komma och utan man egentligen gjort nåt så försvinner de bara av sig själva. Hoppas du blir bra snabbt i alla fall!

Anonym sa...

Äh. Det är bara att knapra en novalucol så går det över.

Fia sa...

Hm...kan det vara så att din magmun inte sluter helt tätt så du har lite reflux? Då har man oftast "bara" de symtom du beskriver. Det är ju ganska enkelt att kolla, köp lite Gaviscone på mataffären och ta lite efter du har ätit. Går det över då så är det nog det. Man kan unerligt nog få lite problem med detta om man är lite övertränad, båda mina kusiner hade lite problem med detta strax innan snöstart varje år (utförsåkare)...det kostar ju inte många dollar att testa och se om det ger lite lindring. Krya på dig, gumman!

Sporty Spice sa...

Maya. Ja, det borde ju bero på ngn sorts stress flör jag gör ju allt annat "rätt". Tack för mattips.

Sofia. Jag har skött mig hela dagen, inget kaffe, Buhu!

Anne. Linfröavkok var nog som bomull i min stackas magsäck. Fast visst är det äckligt och slajmigt?

Anonym. Är inte så mycket för läkemedel. Vill hellre ta reda på orsaken och göra något åt.

Fia. Stort tack för tips om Gaviscone. Vore ju så skönt om det "bara" beror på att jag är överträndad. Enklare att åtgärda än stress.

Anonym sa...

Har iofs inte läst igenom så mycket av din blogg så vet inte exakt hur ditt liv "ser ut", men vet av erfarenhet att man kan drabbas av magkatarr även om man inte är fet, har dåliga matvanor etc etc. Andra saker såsom stress inför något spec, mycket att göra, starka kryddor etc. kan pusha på magkatarr! Finns receptfria tabletter på apoteket, "Link", som man kan tugga i sig vid besvär under en period.

Pigga på dig! :)

Sporty Spice sa...

Pauline. Tror att det är stress som ligger bakom i mitt fall. Undermedveten sådan för jag "känner" mig inte särskilt stressad.

Anonym sa...

Yo! Nu skall inte du vara sådan; jag missköter mig inte, men ändå har jag IBS (=colon irritabile) modell värre. Stress är ofta boven, som det är i mitt fall. Säger inte att det är så för dig, men det är inte bara friterade vingar i mungipan som drabbas :)

För övrigt: Long time no see! Hoppas allt är super! (Eller att det i alla fall blir bättre jättesnart!)

Sporty Spice sa...

Galadriel. Kul att du lever!!! Såklart att man inte måste missköta sig för att drabbas, det vet jag. Men det känns lite orättvist bara när man gör "allt rätt". Stackare som har IBS. Har googlat lite och det låter INTE kul. Själv hoppas jag att detta är något ytterst tillfälligt. Har nog haft en del undermedveten stress på sista tiden, med flytt och allt. Tur att jag har min Darling som är brandman och har gått x antal medical courses och har koll och bot på det mesta. =)

Anonym sa...

Nu visste du ju läget, men kolla in här – "Magkatarren var en bebis".
http://www.aftonbladet.se/vss/sommarextra/story/0,2789,1122244,00.html