onsdag, april 11, 2007

Träningsbibel

Kom hem med rödflammiga knogar från kickboxningen igår. De var visserligen inte sönderslagna och blodiga men vackra var de inte. Körde med knogplåster och mina träningshandskar under boxhandskarna och det hjälpte lite. Men jag måste nog shoppa lindor snart. Knickedicken föreslog att ju inte skulle slå så hårt men det går ju inte. När jag tränar gör jag det till hundra procent. Jag vägrar stå där och puffa lite på säcken för syns skull som en del tjejer på passet gör. Jag tror att de är rädda att bli svettiga så att sminket (!) börjar rinna. Ock, ock, ock.

Läste på en annan blogg om träningsböcker som inspiration. Här är mina biblar som jag bläddrar i nästan varje dag. Ett måste för varje person som menar allvar med sin träning.

Fitness för henne av Linda Ekvall
Linda Ekvall ("Indra" från Gladiatorerna som så tragiskt dog i en bilolycka tillsammans med sin pojkvän "Zeke" för ett par år sedan) har skrivit den ultimata träningsboken. Här kan du läsa om styrketräning, se bilder på massor av övningar, hur man effektiviserar sin träning, hur man lägger upp ett program, om konditionsträning, motivation, kost och recept. Mitt ex är helt sönderbläddrat och detta är en bok jag inte skulle kunna leva utan och en av de första sakerna jag packade ner i Amerika-kofferten. Köp, köp, köp!

Styrketräning – En anatomisk guide av Frédéric Delavier
Detta är världens bästa bok för den som verkligen är intresserad av styrketräning. De mycket utförliga träningsanatomiska bilderna gör att man ser och förstår exakt hur bokens alla 110 övningar ska utföras och hur kroppen ser ut i rörelse. Smarta kapitel om skador och hur man förebygger. Ett måste i tränings-bokhyllan. Finns även som "Träning för henne" med fokus på mage, rumpa och lår.

Vitamin- och mineralguiden av Anki Sundin och Fredrik Paúlun
Ett litet uppslagsverk med all info du kan tänkas vilja veta om vitaminer och mineraler. Hur de funkar, i vilken kost du hittar dem och varför vi behöver dem. Bra med info om eventuella kosttillskott för hårt tränade personer.



Allt om näringslära - Martin Brunnberg
En asbra bok om näringslära som verkligen lever upp till namnet. Själv sträckläste jag den men nu fungerar den lika bra som uppslagsverk. Lär dig hur kroppen är uppbyggd, vad vi faktiskt behöver ur energisynpunkt och hur kost kan motverka sjukdomar. Även bra kapitel om olika trenddieter (så du kanske inte går på dem nästa gång).

7 kommentarer:

Anonym sa...

bra tips. styrketräning har jag och den använder jag jämt =) har nyligen beställt effektiv näringslära också så jag hoppas att den är bra. ska spana lite mer på dina tips =)

Anonym sa...

Härligt med en massa tips från ett proffs. Thank you! Som okunnig amatör är det lätt få beslutsångest över alla böcker som finns och inte veta vilken som är "bäst" och vad man ska köpa. Svenska böcker du tipsar om, så vad bra bokus skickar utomlands nu också....

Jag läser just nu Den självläkande människan av Susanne Ehdin. Ingen direkt träningsbok, utan mer allmänt om sambandet fysisk hälsa och psykiskt välbefinnande, vad olika sorters mat gör med kroppen osv. Bra bok!

Du kanske kommer ihåg jag frågade om kruskakli i ett tidigare inlägg och du tipsade om vad det heter på engelska samt var titta. Jag hittade det i lokala matbutiken! Så glada miner här.
-Anne

Sporty Spice sa...

Cizzi. Visst är Styrketräning bra?Har du den för henne eller den "vanliga"? Funderar på att shoppa Träning för henne oxå.

Anne. Va, skicker Bokus utomlands? Det hade jag ingen aning om, tack för tipset. Ska genast gå in på deras sajt och shoppa loss. =) Kul att du hittade Wheat Brand. Jag tar 1/2 dl havregryn och 1 dl wheat brand och kokar upp i ett par minuter i vatten. Sen 1 skopa vaniljproteinpulver (du kan ta fat free mjölk om du vill), 10 gram valnötter och ett par russin. Sen kanel på det. Mums!

Anonym sa...

nej ajg kollade på den för henne först men det var ju bara mage, rumpa och lår. som att tjejer bara vill träna det... nej den var inte alls lika bra =(

Sporty Spice sa...

Cizzi. Jag misstänkte det.

Puma sa...

Tack för boktips!!! Ska beställa dels fitness för henne, men också bränn fett-boken som du kommenterade i min blog. Ha't bra och hoppas du blir mindre blodig med wrapsen!!

Sporty Spice sa...

Du kommer att älska den! =)