tisdag, april 17, 2007

Kesella

Jag har prata kesella i ett par dagar nu, här och på andras bloggar. Kesella Lätt (Fromage Blanc för oss utlandssvenskar) är en asbra mellanmålsbas och den innehåller 13 gram protein per 100 gram (1 dl). Tänk dock på att en burk Kesella Lätt innehåller 187 kcal så njut med måtta.

Kesella "glass"
1/2 burk Kesella Lätt
1/2 dl frysta osötade bär
Sötningsmedel (valfritt)

Kesella Äppel Päppel
1/2 burk Kesella Lätt
1/2 rivet äpple
Kanel
Sötningsmedel (valfritt)

Kesella Orange
1 dl Kesella Lätt
1 apelsin (skär klyftor i mindre bitar)

Kesella Jordgubbe
1/2 burk Kesella Lätt
1/2 dl osötade jordgubbar
Ringla lite honung på toppen

Kesella Nöt
1/2 burk Kesella Lätt
En liten näve valfria hackade nötter
Ringla lite honung på toppen

Kesella Fun Light
1/2 burk Kesella Lätt
Fun Light efter smak

24 kommentarer:

Anonym sa...

Vadå 187 kcal är väl inte mycket?

Sporty Spice sa...

Sara. Nej, det är inte så mycket. Jag skrev det bara för att många tänker att "kesella lätt det är jättebra så jag kan äta hur många burkar jag vill per dag". Äter man en till förmiddagsmellanmålet och en på eftermiddagen är man uppe i nära 400 kcal. Och det kan vara mycket om man försöker gå ner i vikt eller hålla en striktare träningsdiet.

Anonym sa...

Tack för skitbra recept. Hade inte ens tänkt på att man kunde ha annat än hallon i kesellan. ska prova rivet äpple och kanel idag och den med nöt lät också god, både protein och bra fetter. Tack.
/Carro

or sa...

Och så kesella med krossade ananaser!

Sporty Spice sa...

Olga. Tack för ananastips. Det låter jättegott! Och "somrigt". =)

Anonym sa...

Toppenbra! Jag har ätit mycket Kesella under mina dieter...jättegott på kvällarna. Det är bra protein i som tas upp långsamt av kroppen vilket är bra på kvällarna innan sänggåendet. På Lidl finns en variant som heter kvarg, är något fastare i konsistensen och inte riktigt lika god men den är betydligt billigare!

Sporty Spice sa...

Tyvärr har jag inget Lidl här i krokarna. Här i USA heter kesella Quark eller Fromage Blanc.

Anonym sa...

Kesella är kanonbra. finns mycket bra att ha den till när man väl kommer på det ;) men kesella/fun light har jag tröttnat på nu. haha

Anonym sa...

Jo fast med tanke på att normalaktiv kvinna behöver ca 2500 kcal så är ju inte 400 särskilt mycket..

Sporty Spice sa...

Sara. Nja, det går inte riktigt att säga så. Hur mycket en kvinna behöver äta beror på hennes nuvarande vikt, hur hårt hon tränar och om det är viktminskning hon är ute efter. Återigen, det jag menade var att man inte kan äta hur mycket som helst av ett livsmedel bara för att det är nyttigt.

Säg att en tjej väger 60 kilo och att hon som du säger är normalaktiv (tränar 2-3 gånger i veckan). För att räkna ut hennes basala kaloriförbrukning (bmr) använder man sig av formeln vikt x 2 x 11 x 1,4 vilket i detta fall blir 1848 kcal. Och då är ingen önskad viktminskning medräknad, här brukar man säga att man ska dra bort 100 kcal per vecka (mer om inget händer).

Anonym sa...

Ja fast det PAL-värde (mått på fysisk aktivitet) du har använt (1,4) motsvarar snarare en person som inte tränar alls. PAL-värdet för en person som tränar 2-3 ggr i veckan ligger enligt de nordiska näringsrekommendationerna någonstans mellan 1,6-1,9 beroende på hur fysiskt aktiv han/hon är i övrigt.

Sporty Spice sa...

Anonym. Njae, jag vet inte vad du grundar de uppgifterna på. De nordiska näringsrekommendationerna, vad är det (är det typ som Livsmedelsverkets rekommendationer ska man nog ta det med en stor nypa salt.)? Jag går enligt BMR-formeln i Fitnessförlagets Kostdagbok skriver av tränings- och kostexperten Camilla Porsmann och Fredrik Paúlun. Noggrannare och mer på decimalen-uträkning får man enligt Harris-Benedict formeln; kvinna = 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x år). Lite aktiv (promenerar eller tränar 1-2 gånger i veckan) BMR x 1,2. Medelaktiv (tränar 2-3 gånger i veckan) BMR x 1,3. Aktiv (tränar hårt med än 3 gånger i veckan) BMR x 1,5. Mycket aktiv (tränar hårt så gott som dagligen) BMR x 1,7.

Anonym sa...

Ok.. Nu är det så att jag är dietist och använder mig dagligen av dessa formler och värden. Vad grundar du din åsikt om att livsmedelsverkets råd inte ska tas på allvar? Livsmedelsverkets råd information grundar sig på vetenskaplig forskning. Och så hårt granskad som den forskningen är tror jag inte fitnessförlaget och populärvetenskapliga böcker är.

Sporty Spice sa...

Anonym. Funkar de värderna för dig så är det jättebra. Jag använder mig av de jag har (inte enbart Camilla Porsmann och Fredrik Paúlun som använder sig av de siffrorna, jag sökte på BMR och hittade mängder av hemsidor och träningssajter som oxå gör det).

Det jag menade med Livsmedelsverket är att deras kostråd är förlegade. Jag skrev inte att man inte skulle ta de på allvar utan med en nya salt. De hävdar fortfarande att man ska akta sig för fett, och det har kommit mycket ny forskning kring just detta som de inte tar hänsyn till. Se Vetenskapsmagasinet på SVT. Dessutom anser jag att de med sin tallriksmodell säger att vi ska äta för mycket kolhydrater (bröd till varje måltid) och på tok för lite proteiner (minst del på tallriken). Detta är mina åsikter och du får såklart ha dina.

Vore kul om du skrev ditt namn, lite trist med anonyma inlägg. Kul i vilket fall att du läser min blogg.

Anonym sa...

Håller med Sporty om Livsmedelsverket. Det är ett mossigt statligt verk som inte alls hänger med. Se bara hur de hanterar transfetter - genom att sticka huvudet i sanden. Deras råd är ju samma sedan 1970. Hallå?!

Här är länken till Vetenskapsmagasinets program om fett.

Kram Carro

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=32766&a=793950

Anonym sa...

Håller med anonym om att Livsmedelsverket är en av de få vetenskapliga källor som går att lita på när det gäller kostråd, det håller nog alla som har läst en akademisk utbildning inom kostområdet med om. Bara det att Livsmedelsverket inte har några pengar att tjäna på sina råd, som en del andra, säger ju en del.. Anledningen till att de ännu inte har tagit del av viss ny forskning som kommit kan ju bero på att den här forskningen inte har blivit tillräckligt hårt granskad än, tillräckligt för att kunna kallas vetenskaplig och vara helt tillförlitlig.

Du får självklart ha dina egna åsikter om det här, om PAL-värden och annat. Men när du skriver tips och råd som andra läser här på din blogg vore det bra om det är grundat på vetenskapliga källor, istället för populärvetenskapliga.. Men det är bara min åsikt.

Sporty Spice sa...

Jag får ha mina åsikter. Och alla andra får ha sina. Men det vill jag klargöra att det jag skrivit om BMR inte är min "åsikter" utan framtagen fakta av dietister, näringsexperter och personliga tränare. Sen att det finns fler faktakällor, andra experter som har av annan åsikt är självklart. Så är det ju med allt och i synnerhet när det gäller kost och träning. Nya råd och rön står som spön i backe.

Jag utger mig inte för att vara dietist eller PT och min träning, med hård styrka och massor av kondition passar inte alla. Jag gör det som funkar för mig, och många andra som tränar på min nivå. Något annat har jag aldrig sagt. Så. Jag tror inte att vi kommer så mycket längre i denna tråd. Vi får helt enkelt inse att vi alla tycker olika och gör vad som funkar bäst för oss. Lyssan på experter, testa i praktiken och skaffa sig en egen uppfattning. Sunt förnuft är det enda som håller i längden.

Tack föresten Carro för länken til Vetenskapsmgasinets program om fett och Livsmedelsverket. Mycket intressant program som alla borde kika på.

Puma sa...

Tusen tack för Kesellainspiration!!! Utan tipsen skulle jag ha ätit Kesella och hallon tills jag gick och dog. Och det vore väl onödigt tråkigt!

Här hemma har American Idoldeltagarna precis börjat sjunga på scen på riktigt, men jag kan inte riktigt placera den där San-nånting-tjejen... jag vet bara att jag tycker att den där dog walkern verkar lite smågalen.

Sporty Spice sa...

Puma. Kul att kunna hjälpa till. Har just lagt ut ett kecellarecept till på dagens inlägg.

Sanjaya är en kille, han och hans syster sökte tillsammans men bara han gick vidare. Vem är dog walkern?

Anonym sa...

Jag ville bara säga att jag är utbildad nutritionist vid Stockholms Universitet med inriktning på livsmedelsvetenskap och jag följer inte Livsmedelsverkets rekommendationer. De är inte felaktiga men håller inte samma takt som modern forskning. Så åsikterna om livsmedelsverket går isär även inom yrkesgruppen.

Mvh
Anna-Karin

Puma sa...

Sporty - ja, då vet jag vem han är!!! Hon dog walkern har ganska rakt blondaktigt hår och lugg. Det är vad jag kommer ihåg från hennes utseende... och när alla deltagarna introduceras i början av programmet dansar hon lite frenetiskt galet sådär. Fast hon är ganska bra på att sjunga (men har kanske redan blivit utröstad hos er?) faktiskt...

Sporty Spice sa...

Dog Walkern (varför kallar du henne för det, har hon en hund?) vet jag inte vem det är. Hon måste åkt ut tidigt.

Anonym sa...

Tack for oversattningen till engelska! Bor ocksa i USA och har letat efter motsvarighet till Kesella lange, sa nu ska jag ut pa jakt!

Gabriel sa...

"Äter man en till förmiddagsmellanmålet och en på eftermiddagen är man uppe i nära 400 kcal. Och det kan vara mycket om man försöker gå ner i vikt eller hålla en striktare träningsdiet." Skämtar du med mig? Hur gammal är du? Hur lång är du? Hur mycket väger du? Du har oavsett vad en förbränning på 2000kcal per dygn vid vila, alltså av att bara ligga i sängen hela dagarna. 400/2000 täcker inte upp någonting, ifall du är fysiskt aktiv så kan du räkna med en förbränning på minst 2700 per dygn, så du kan nog äta på bra mycker mer än endast 500g kesella. Du tjänar inget med att ligga på 400kcal per dygn, speciellt inte ifall du tränar då kroppen till en större del bara släpper ifrån sig muskler och sabbar din ämnesomsättning.