tisdag, april 10, 2007

Ifrågasatt

Läste just på en annan blogg om hur man som hälsofreak och träningsnarkoman ofta blir ifrågasatt. Det händer ofta att folk frågar om jag bantar bara för att jag tackar nej till en bakelse till kaffet. Eller frågar om jag håller på med den där farliga Atkinsdieten bara för att jag inte äter pasta – trots att jag försöker förklara att jag äter 35E% kolhydrater bara det att jag väljer dem från andra, bättre källor. I mataffären kan kassörskan skratta lite och säga ”ojsan, det vill till att vara nyttig” när jag lägger upp mina varor på bandet. Eller så kan jag då höra från folk som är totalt träningsovana att jag måste akta mig för att inte bli övertränad. Jag vet vad jag sysslar med. Jag tränar visserligen fem till sex gånger i veckan men jag delar upp kroppen och låter alltid varje muskelgrupp vila minst 72 timmar mellan passen. Undrar vad som skulle hända om jag började kommentera alla lönnfeta slöfockars mat- och träningsvanor. Snacka om att folk skulle ta illa upp.

Om en timme ska jag sticka iväg och köra kickboxning. Måste försöka tejpa knogarna idag för jag börjar se ut som en slagskämpe. Är det någon annan där ute som slår så hårt att knogarna blöder och vad gör du åt det?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag märker av samma sak, det är underligt att det verkar helt ok att ifrågasätta ett sund leverne, men nåde den som klankar på en rökare eller överviktig.

Samma sak med vikt, jag är väldigt smal, önskar gå upp i vikt. Vet att enda sättet är att träna och äta bra mat. Muskler gör att jag går upp vikt - men då tycker andra människor att jag är dum och borde äta mer grädde och godis..

Vill också säga att jag får mycket inspiration av din blogg - alltid kul att läsa om din träning, även om jag är långt ifrån den nivån du tränar på är det roligt att läsa.

Lycka till med din träning.

/Lena

Sporty Spice sa...

Lena. Bra att du tränar och äter bra och inte goffar godis bara för att du är smal. Många smala människor tycker att de inte behöver träna för att de ändå är så smala - men pinnsmala tjejer har oftast en på tok för hög fettandel procentuellt sett. Så man kan vara fet på insidan.
Kul att du blir inspirerad av min blogg och lycka till själv med din träning.

Anonym sa...

Du är duktig!

Anonym sa...

Gud vad jag känner igen mig i dina ord! Folk tänker inte på hur dom ser ut på insidan utav vad dom äter utan ser bara till det yttre. Tänk om man som sagt var skulle säga något om det, fast dom kommenterar en annans livstil...

Använder lindor jag... men även när det behövs så tejpar jag... har jue bebishud... *L*

Sporty Spice sa...

Caroline. Thanx. Hur går det med din träning på Lanta föresten? Kör du boxpass på Long Beach eller? =)

Susanne. Dessutom är det oftast folk som äter skräpmat, har noll koll på näringslära och träning som är snabbast på att kommentera. Mycket, mycket märkligt.

Kör du med bomullslindor eller? Och hur funkar de, går de att tvätta eller?

Anonym sa...

http://www.lmclothing.co.nz/content/product.aspx?productId=2464

Här har du lindorna jag använder... dom är i bomull så du kan tvätta dom... *L* Har tjejigt rosa jag... matchar huden sen... ;)

Alltid så att folk som vet minst tror dom vet mest... märkligt som sagt... *S*

Sporty Spice sa...

Susanne. Tusen tack för länken. Det blir nog ett par svarta för min del.

Anonym sa...

Kul att kunna hjälpa till! *L* Dom leverade dom skitsnabbt oxå... en tjej som hette Linda mailade mig å var jättetrevligt... är portofritt över en viss summa... men den NZ-dollarn står jue inte så högt i kurs så det blir inte så blodigt ändå... ;)