måndag, april 16, 2007

Ännu en träningstrend att ignorera

Det har kommit ut ännu en kontroversiell trend-träningsbok här i USA. Den heter The Cardio Free Diet och är skriver av tränaren Jim Karas. Han hävdar att konditionsträning är helt onödigt och har gjort en egen "undersökning" där han kommit fram till att enbart cardio kan göra att man går upp i vikt. Han säger att den inte bränner så mycket kalorier som folk tror, den sliter på leder och ger ökat aptit.

Jag håller med till viss del, den bästa fettförbrännaren är inte att stå i trappmaskinen och nöta utan att lyfta en hantel. Jag ser många på gymmet som bara tränar konditionsträning, antingen på löpbandet eller aerobicsklasser. Eller som står och slögår på trappmaskinen samtidigt som de läser en tidning. Totalt meningslöst. Jag tror mer på en kombination av cardio och styrka. Och då menar jag intensiv styrketräning (inget fjösande utan det ska svettas och stånkas) och 30-minuters intervallträning. Och du måste göra det regelbundet ett par tre gånger i veckan.

Men summan av kardemumman är strunta i alla miraklekurer och trender. Sunt förnuft och bränn fler kalorier än du stoppar i dig är enda lösningen. Det kan låta enkelt men det är allt annat än enkelt. Du måste tänka till, göra rätta val, tacka nej till sådant som inte är bra, ta i så att svetten rinner, träna trots att du känner dig omotiverad. Bestämma dig helt enkelt och stick to it.

- Få så mycket vardagsmotion som möjligt, ta trappor, skippa bussen etc.
- Rör på din minst 30 minuter per dag – du ska svettas (utöver vardagsmotionen alltså).
- Träna styrketräning minst tre gånger i veckan.
- Ät mindre kalorier (mest kolhydrater på morgonen och mindre på kvällen).
- Ät frukost.
- Ät regelbundet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad ska man göra om man vet allt det där men inte kan leva efter det? Jag bestämmer mig typ varje måndag för att börja träna och äta bra och redan på torsdag sitter jag där och äter chips och hoppar över träningen. Hjääälp!!!
/Carro

Anonym sa...

det är synd att jag ännu inte lärt mig att tycka om styrketräning. inte för att viktnedgången behövs, men det skulle vara himla bra för mig iaf...

Sporty Spice sa...

Carro. Har du satt dig ner och verkligen tänkt igenom dina mål? Varför vill du träna? Vad vill du uppnå? Kunna springa en mil? Gå ner fem kilo till midsommar? Har du klara mål är det enklare att uppnå dem för då har du något att sträva efter. Skriv upp din mål-lapp på kylskåpet och läs dagligen. Lycka till!

Jonna. Ibland är träningen inte askul. Men vissa saker måste man lära sig att älska, det blir roligare ju starkare du blir, jag lovar. Men just nu ska du kanske tänka på styrketräning som du gör med tandborstning. Inte jättekul men det måste göras. Ofta och reglebundet. Hitta en träningskompis eller boka ett par gånger med en PT ska du se att du snart ändrar uppfattning.