tisdag, juli 04, 2006

Lyxglödlampa

Om några dagar får jag tillbaka min projektor med ny, fräsch lampa. Det känns skönt. Ser fram emot en skarp och schysst bild (den blev lite trött på slutet - särskilt som den stackarn signalerat "Replace Lamp" i över två månader). Mindre skönt blir det att betala för kalaset. Vet ni att det kostar 5 000 kronor att byta lampa till en projektor. Helt sjukt. 5 000 kronor för en ynka liten jävla glödlampsjävel. Är den av guld? Handgjord av blinda, vänsterhänta nunnor? Har i vilket fall kollat upp att projektorn funkar i USA också. Och köper man en HD-box blir bilden så bra att man vill gråta. Gissa vem som kommer att bli poppis när det vankas amerikansk fotboll på tv. That Swedish girl is a keeper!

10 kommentarer:

Anonym sa...

HejHej. Ville bara säga att jag tycker din blogg är jätterolig att läsa. Det är inte många som skriver så mkt om träning och kost som du och jag är precis lika intresserad av det som du verkar vara.
tänkte bara fråga, jag har läst och hört att många som tränar äter lätt kesella? har ni några förslag vad man kan ha till, för man äter väl inte bara kesellan?
Kramar

Anonym sa...

tjena. hittade din blogg idag och har läst ganska mycket av vad du har skrivit. Tänkte fråga dig, jag är en tjej på 17 år som verkligen älskar att träna. Har lidit av ätsörningar förrut, men mår kanon nu. Jag tränar unger 5-6 gånger i veckan och jag försöker äta rätt, men det är inte så lätt när man inte kan riktigt vad man ska äta. Hur mycket protein jag ska äta och vilka tillskott mm jag ska äta? du verkar ha koll på allt sånt så det skulle vara jätteKUL om du kunde hjälpa mig lite.
Tack på förhand! Michelle.Svensson@hotmail.com

Sporty Spice sa...

Hej Anonymous! Kul att du gillar min blogg. Kesella Lätt är perfekt som mellanmål och ett enkelt sätt att få i sig protein. Jag brukar blanda min Kesella Lätt med en skvätt Fun Light. Att hacka ner ett äpple och dra på massa kanel blir också gott. All frukt funkar faktiskt – pröva dig fram. Kesellan Lätt funkar perfekt att göra mumsiga såser till pasta eller ris. Fräs tonfisk, curry, svartpeppar och ½ lök i stekpannan. Låt svalna (det skär sig om röran är för varm) och rör ner i Kesellan. Gott att byta ut tonfisken mot krabbsticks.

Hej Michelle! Grattis till att du tagit dig ur din ätstörning. Vad och hur mycket du ska äta hänger lite ihop med hur mycket och hur hårt du tränar. Men generellt kan man säga att man ska äta 40E% kolhydrater (långsamma såklart), 30-40E% protein och 15-25E% fett. Drar du ner på kolhydrater måste du kompensera genom att äta mer protein. Bra kolhydratkällor är bulgur, quinoa, fullkornspasta och kokt potatis. Protein får du från kyckling, kött, fisk och mejeriprodukter och bra fett finns i fet fisk, nötter, frön och olivolja. Se till att äta mycket frukt och grönt. Att äta regelbundet är minst lika viktigt, var tredje timme är det som gäller. Vill du på ett ungefär få reda på ditt dagliga energibehov (BMR – Basal Metabolic Rate) så ta din vikt i kilo x 2 x 11. Siffran du får fram multiplicerar du med 1,7 om du är mycket aktiv och tränar hårt så gott som dagligen (som du verkar vara). Alltså väger du 60 kilo tar du 60 x 2 x 11 = 1 320. Och sen 1 320 x 1,7 = 2 244 kcal/dag. Är man stillasittande multiplicerar man med 1,2. Lite aktiv (träning 1-2 gånger i veckan): 1,3. Medelaktiv (träning 2-3 gånger i veckan): 1,4. Aktiv (hård träning mer än 3 gånger i veckan): 1,5. Men med tanke på din ätstörning är det viktigt att du inte fastnar i att räkna kalorier och energiprocent. Ät regelbundet och varierat enligt tallriksmodellen.

Tillskott är egentligen inte nödvändigt om man äter bra och välbalanserad kost. Men ibland kan det vara svårt att få i sig allt det man behöver. Jag själv äter Omega3 och C-vitamin varje morgon. Sen dricker jag proteindrinkar för att jag ska få i mig tillräckligt med protein och för att det plus en frukt eller grovt bröd är ett smidigt mellanmål – men även detta hänger ihop med hur mycket du tränar och vad du vill nå för resultat. Min favorit heter Micro Whey Activ och jag gillar chokladsmaken bäst. Ta en näve frysta jordgubbar, 2 dl minimjölk och 1 skopa proteinpulver och mixa i en blender. Smakar milkshake! Vill du ha i dig mer kolhydrater så välj en banan istället eller att hälla i ½ dl fiberberikade havregryn. Det kan jag göra om det är bråttom på morgonen och jag inte hinner äta frukost. Väljer du proteinpulver med vaniljsmak är det gott att köra med minimjölk och 1-2 tsk kardemumma. Eller minimjölk, 1-2 tsk kanel och 1 dl kallt kaffe.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!

//Sporty

P.S. Min kompis som jag gjorde ett kostschema åt för drygt fem veckor har redan gått ner fyra kilo! Jag säger ju det - att äta bra och regelbundet är the shit!

Polly sa...

Wow, fyra kilo!
Dricker du protiendrink alltså som mellanmål, och inte som måltidsersättning? Är Micro Whey Activ märket? Är det den man frågar efter i affären? Jag tycker du verkar kunna det här, så jag kan ju lika gärna köpa samma.. ;)

Sporty Spice sa...

Ja, Micro Whey Activ är märket. Köpte faktiskt den med skogsbärssmak idag. Helt ok. Och det är en ren proteindrink så det fungerar inte som måltidsersättning (då behöver du något mer komplett med kolhydrater i). Men som mellanmål tillsammans med en frukt är det helt ok. Men att få i sig tillräckligt med protein genom vanlig kost är inget problem, det är om du tränar hårt och vill lägga på muskelmassa som man kan ta till proteindrink. Protein får du i dig genom bla kött, fisk, fågel, quorn, ägg, mejeriprodukter, bönor, kikärtor, ärtor, linser och nötter.

Polly sa...

Kan du inte lägga ut kompisens kostschema på bloggen...? Jag har tillslut kommit igång med träningen, och nu är min tanke att styrketräna tre ggr i veckan, och ge mig på förbränning ett par (powerwalk eller springa). Jag har nämligen konstaterat att min rumpa är utsmetad typ mellan midjan och knäna, och det är inte jättesnyggt, och jag tror aldrig att den typen av figur någonsin kommer att bli modern, så jag hoppas förutom att bli av med fett att även försöka få den lite mer på plats där rumpor normalt sett bör finnas...
Gillar din blogg, förresten!

Sporty Spice sa...

Kul att du kommit igång med träningen. Styrka i kombination med kondition är det bästa när man vill bränna fett och tighta till kroppen. Knäböj och utfall är perfekt för rumpan. Gående utfall med vikter, knäböj på balansbräda och smith-maskin är bra.
Självklart kan jag lägga upp kostprogrammet på bloggen, men det blir ganska generellt eftersom att det är uträknat efter hennes vikt, kalorier per dag, träning och mål.
Gör det senare idag - nu ska jag själv iväg och köra styrka. Axlar, ben, rumpa och mage står på programmet.

Polly sa...

Åh det vore ju perfekt!
Jag är 171 cm och väger i dagsläget lite mer än vanligt, ca 65 kg, och är i väldigt dålig form, rent muskelmässigt sätt. Jag är fluffig! Gah!
Så som sagt, styrka tre ggr och ett par ggr kondition i veckan hoppas jag att jag kan fixa till. Tror du att din kompis kostprogram kan funka då? För att bli av med fett och bli lite tajtare och snyggare i kroppen, helt enkelt... Så kanske jag slipper vara singel för resten av mitt liv. ;)

Anonym sa...

Kan man köpa Micro Whey Activ på vanliga hälsokostaffärer?

Mvh

Sporty Spice sa...

Nej, jag tror att du måste gå till en butik mer specialicerad på träningsgrejer. Budo Fitness är bra.

Polly, visst funkar kostprogrammet även på dig! Det är egentligen inga konstigheter - lägger upp det på bloggen imorgon. Nu ska jag prata med Mr Right på amerikatelefonen och sen sova ... tidigt träningspass imorgonbitti. =)