onsdag, augusti 08, 2007

Sportdryck is for monkeys

Var och varannan människa går och sippar på en sportdryck, vitamin water eller Gainomax i tid och otid. I vissa fall är det såklart bra och ger snabb energi och återhämtning. Men då ska det vara efter ett HÅRT och LÅNGT pass. Att sluka en Gainomax efter ett trettiominuters halvfjösigt pass är helt onödigt. De innehåller hela 250 kalorier och 40 gram kolhydrater varav hela 35 gram från sockerarter (socker, maltodextrin och laktos). Man ska inte tro att bara för att det är en bild på en kille som löptränar på flaskan så är det någon form av hälsosam mirakeldricka (när det i de flesta fall faktiskt rör sig om läsk i fancy förpackning). Många gånger kan alla dessa sportdrycker vara skillnaden mellan att gå ner de där sista kilona eller inte. Så släck inte törsten med sport- eller återhämtningsdryck. Och läs innehållsförteckningen.

Recept på hemmagjord light sportdryck
1 liter vatten
1 krm salt
30 gram druvsocker
Pressad citron

9 kommentarer:

or sa...

Jätteroligt, tänkte på exakt samma sak när jag sprang mina intervaller på gymmet idag.
Tänkte komma hem och jämföra bananens och Gainmax näringsinnehåll.
Du hann före, tack :-)

Anonym sa...

jag dricker bara gainomax efter långa pass (som idag) eller när jag vet att det dröjer ett tag innan jag kommer hem till något att äta. i övrigt föredrar jag banan =)

Sporty Spice sa...

Olga. Jag gjorde faktiskt just det men tänkte att det är väl ingen annan som är lika intresserad som jag. Men här kommer iaf resultatet:

Banan v/s Gainomax (250ml)
Kcal: 92 kcal - 250 kcal
Kolhydrater: 21g - 40g
Protein: 1,3g - 20g
Fett: 0,5g - 0,5g
Fibrer: 1,9g - 0
D-vitamin: 0 - 0,79ug(15%)
Riboflavin: 0 - 0,37mg(23%)
A-vitamin: 8ug(1%) - 0
B2: 0,5mg(10%) - 0
B6: 0,6mg(60%) - 0
B12: 0 - 0,53ug(53%)
Folsyra: 20ug(5%) - 0
C-vitamin: 10mg(13%) - 0
E-vitamin: 0,6mg(8%) - 0
Kalcium: 5mg(1%) - 420mg(56%)
Järn: 0,3mg(2%) - 0
Kalium: 380mg(12%) - 0
Fosfor: 20mg(3%) - 0
Magnesium: 30mg(11%) - 0
Zink: 0,2mg(3%) - 0
Selen; 0,5ug(1%) - 0

Cizzi. I sånna situationer är det skönt att det finns. Man vil ju helst inte svimma på vägen hem. =)

Desiree sa...

Jag har faktiskt aldrig druckit en sportdryck. Brukar inte träna sådana långa och riktigt hårda pass. Känner att jag klarar mig med vanligt vatten.

Sporty Spice sa...

Desiree. Ja, vatten är klart överlägset. Och efter hårt styrkepass behövs även lite snabba kolisar.

Petchie75 sa...

Då kommer min fråga: när jag har tränat (vilket inte händer alltför ofta ska påpekas men ikväll har jag gjort det, spinning i en timme) försöker jag att dricka så mycket som möjligt, vatten så klart, och sedan blir jag sååå kissnödig. Ska inte min kropp ta upp vattnet istället för att sända det direkt till min urinblåsa, speciellt som jag svettades så mycket under träningen?? Jag har sprungit på toaletten säkert fem ggr och jag vet att fler ggr blir det inatt. Himla irriterande, jag vet ju att dricker jag inte får jag ont i huvudet (for the record har jag inte druckit överdrivet mycket, 1-1,5 liter max).

Anonym sa...

haha, jag känner igen mig i det petra h skriver. när jag började träna drack jag som en tok och kissade mest hela tiden. numera ser jag till att fylla på innan passet och dricker inte fullt lika mycket under passet och fyller sedan på igen efter passet. det har dragit ner toabesöken markant ;)

Fia sa...

Hallå.. :) Nu är jag hemma igen efter min Miami-semester.. Skönt att känna svala vindar o kunna träna som vanligt igen! Förstår att du har det väldigt fuktigt... Take care!! /S.

Sporty Spice sa...

Petra H. Jag tror att Cizzi besvarade din fråga (tack Cizzi). Försök som sagt att dricke ordenligt innan träningen.

Fia. Yup, här är det värre än någonsin. Det gör fyskiskt ont att andas utomhus. Urk!