måndag, augusti 13, 2007

Sh*t the f*ck up

Det hade jag lust att säga idag då jag för sjuhundraelfte gången fick höra "men du kan väl ta en kaka, du som är så smal behöver ju inte tänka på vikten". Men ursäkta, hallå. Jag vill kanske inte ha en kaka? Jag tackar inte nej för att jag tror att jag ska svälla upp och bli smällfet. Men att äta en flottiga kaka med massa socker och transfetter, nej tack, jag klarar mig. Jag tror att jag ska vända på steken och påpeka så fort varje småfet person stoppar något onyttigt i munnen. Määäh hörrö, du ska väl inte äta den där du som redan är ett fläbbo. Snacka om att folk skulle ta illa upp. Jag går inte på någon svältdiet eller hårddeff. Jag äter visst kakor och glass och godis. Och jag dricker vin. Men bara när jag själv väljer att göra det. Hade jag ätit en kaka varje gång någon sa "men du behöver väl inte tänka på vikten" hade jag vägt 100 pannor vid det här laget. So. Back. Off.

9 kommentarer:

Anonym sa...

vilket galet träffsäkert inlägg! less på att höra "varför ska du inte ha godis, vad töntig du är!".. suck! varför är det okej att haka på de som INTE äter men de som äter för mycket får man inget säga om? varför är det oxå okej att hacka på de som väger för lite men inte på de som väger för mycket? galet irriterande.. men jag tror jag vet vad de handlar om! folk känner sig bättre och får sitt eget ätande bekräftat som någonting okej om andra oxå äter lika mycket, eller gärna mer.. irriterande.. alla måste väl få göra sina egna val!? (Tack för din snälla kommentar på min sista blogg förresten!)

Anonym sa...

Känner så väl igen mig! Det händer ju jämt. Jag fattar inte varför folk mår bättre när andra äter onyttiga saker. Borde dom inte bli inspirerade att låta bli istället?
Trevlig blogg förresten :)

Anonym sa...

Känner igen mig jag med fast gällande andra sorters födoämnen. Är gravid för tillfället och följer givetvis de rekommendationer som Livsmedelsverket proklamerar om att avstå från vissa ostsorter, fiskar etc. Folk, med betoning på 40-talisttanter, verkar bli sjukt provocerade av att jag väljer att avstå från t ex abborre, Brie och Camembert. Får höra saker som "Ta en ost-/fiskbit nu, på min tid åt jag minsann X och X och det vara aldrig några problem...", ”En gång är ingen gång” etc. Suck. Skit i andras matvanor och sköt dina egna liksom!

Anonym sa...

Åh, kunde inte ha sagt det bättre själv! Så irriterande. Eller när man får menande blickar om man avstår, "jaha, stackarn, som lider av en ätstörning, kan inte vara lätt". Tycker det är mer ästört att ta en kaka hela tiden för att man "måste".

Anonym sa...

javisst är det irriterande. varför ska folk nästintill tvinga i oss kakor är det för att de själva vill rättfärdiga sitt ätande med att "alla andra äter ju" eller vill de bara göda oss? Jag är också så trött på att behöva försvara mig hela tiden. Ursäkta mig för att jag vill ta hand om min kropp och inte svulla i transfetter...

Anonym sa...

Klockrent inlägg! Jag är så sjukt less på att jämt behöva försvara mig, vilket har lett till att jag föredrar att sitta hemma själv utan vänner osv. eftersom att jag då kan göra som JAG vill och slippa alla dessa pikar..

Sporty Spice sa...

Emelie. Ja, visst är det knäppt. Tackar man nej så är det fritt fram att kommentera. Men sitter någon bredvid och svullar är det ingen som säger något.

Anna. Precis! Det är verkligen sjukt, som om de inte vill vara ensamma i sitt "missbruk". Kul att du hittat hir och gillar min blogg.

Katarina. Det måste vara extremt frustrerande. Fattar inte varför folk blir provocerade över vad andra väljer att inte äta. Helt sjukt!

Sofia. Det där med ätstörning har jag till och med fått HÖRA. Och jag är knappast pinnsmal (långt ifrån faktiskt) bara att jag inte tog en tårtbit var så provocerande för en tjej att hon sa att det verkare väldigt ätstörningslikt beteende. Jag blev så paff att jag inte ens kom på något bra att säga.

Cizzi. Ja, det är ett skumt gruppbeteende. Det är som om de mår bättre om det inte är ensamma i sitt svullande. Ny forskning säger ju att "Your friends make you fat" och det stämmer nog.

Ebba. Man får helt enkelt försöka hitta vänner som är på samma våglängd. Jag tänker då rakt inte äta kakor varje dag bara för att få någon annan att må mindre dåligt. Tror att folk som väljer att inte dricka alkohol råkar ut för samma "men kom igen nu då-kommentarer".

Anonym sa...

Jo, det är precis samma med alkohol! Jag gillar ju inte att dricka mer än ett enstaka glas vin någon gång om året... och shit vad det provocerar folk att man sitter och blaskar med ett glas juice eller vatten, när de vill ha sällskap i sitt missbruk. Funderar på att börja säga att jag är nykter alkis.

Men när det gäller mat brukar jag snarast få höra motsatsen, typ "Ja, du äter väl ändå inte sånt här, du som är så hälsosam"...

Sporty Spice sa...

Cia. Jag kan tänka mig det. Men jag har så svårt att fatta varför. Jag dricker också sällan och om jag tackar nej till alkohol tar det typ en millisekund innan någon hasplar ur sig "äääruuu määä barn"? Tydligen enda anledningen att tacka nej till en riktig bläcka.