torsdag, maj 10, 2007

Jag en pilatesintruktör?

Idag när jag stod och kämpade med mina intervaller kom tjejen som håller i pilatesklasserna på gymmet fram till mig. Hon började med att säga att jag var "sooo fit and in such a faaantastic shape". Sånt har man ju börjat vänja sig vid. Inte för att jag är superfit utan för att jag bor i USA. Här är ju allt "great, fantastic, so cool , fabulous och absolutely wonderful". Nåja. Sen kläcker hon i vilket fall ur sig att hon ska åka på semester och undrar om inte jag kan ta ett par av hennes klasser. Jag blev så full i skratt. Jag som aldrig tränat pilates i hela mitt liv (förutom en gång framför en gratis-dvd som följde med någon veckotidning). Mycket underhållande. Tyckte jag. Däremot funderar jag skarp på att ta min officiella PT-licens. Har nämligen redan blivit erbjuden jobb. Och jag är ju ändå på gymmet jämt. Skulle ju vara som att göra två flugor på smällen.

Nu. Ugly Betty och sedan en sugar free strawberry Yell-o och Grey´s Anatomy. Dubbelmums.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Go for it Petra! =)

eastcoastmom sa...

Precis vad jag tänkt, varför blir du inte instruktör, av nåt? har heler aldrig kört pilates, men gillar poweryoga.

Sporty Spice sa...

Cizzi. Vet att du går lite i samma tankar (ja, jag läser såklart din blogg men har fortfarande problem att kommentera). Det vore ju som en dröm! Vi får väl utbyta karriärtankar via mejlen. =)

Eastcostmom. Tanken har funnits länge men jag har aldrig gjort slag i saken. Men nu med jobberbjudande och allt verkar det ju dumt att inte nappa. Pilates tror jag inte är något för mig (säkert asbra träning men inte min kopp te). Yoga däremot gillar jag. Har kört achtangayoga (den mest fysiska sorten) och det är härligt. Särsklit bra för oss som styrketränar och behöver bli rörliga och smidiga.

Anonym sa...

Ja, precis. Allt kul att ha någon att bolla med. =) jag tycker att du ska ta chansen! Alltid kul att testa något nytt. Kanske är det rätt grej, kanske inte, men man måste testa för att veta säkert.

Sporty Spice sa...

Cizzi. Tack för uppmuntrande ord. Och här finns det verkligen en marknad, småfeta amerikaner som tror att pommes frittes är en grönsak. =)

Anonym sa...

Kul att du blev förfrågade, förstår din reaktion. Kan vara svårt att vara instruktör i pilates om man inte har gjort det tidigare.
Kan man fråga vem som helst om de kan hoppa in för en??
Eftersom du är där och tränar mycket ser de dig (tror säkert att du är hur fit som helst =)) hela tiden men måste man inte vara instruktör i ämnet??
Jag vet ju inte hur det fungerar där borta, hon ger dig kanske instruktion lite eller får du gå en snabbkurs.
Nåja, jag tycker som Cizzi, det skadar inte att prova.

Kul att bli erbjuden jobb =)

Sporty Spice sa...

Therese. Nu missuppfattade du nog mig. Jag ska inte bli pilatesinstruktör. Hon frågade nog mest för att hon utgick ifrån att jag var någon form av instruktör. Men det är samma sak här som hemma, du kan såklart inte leda klasser utan utbildning. Det jobb jag blivit erbjuden är som PT - och detta först efter att jag tagit min licens såklart.

Puma sa...

Kul! Klart du ska fixa licens! Varför inte liksom? Jag gjorde också flugorna på smällen borta i Kanada när jag några vintrar - blev skidlärare. Och det har jag aldrig ångrat!

Puma sa...

när jag SÄSONGADE några vintrar, ska det ju stå.

Anonym sa...

Go girl! Satsa på licensen!
Du har ju en väldig passion och brinner verkligen för träning. Det är härligt att se människor som har så starkt engagemang, jag lovar att du kommer få massor med kunder och bli väldigt efterfrågad och populär. Att redan nu ha jobberbjudanden...
Tänk att kunna tjäna lite pengar på sin hobby också. Kan det bli bättre :)

Sporty Spice sa...

Anne. Tack för snälla ord! Ja, det vore som en dröm att få betalt för sin hobby. Dessutom älskar jag att hjälpa och peppa andra - det ger så otroligt mycket tilbaka. Jag sitter just nu med näsan i licensboken. Mycket kan jag redan men det är många termer på engelska (och latin) som måste nötas in. Tur att det är kul!

Hur går det för dig föresten med träning och kost sedan jag gjorde ditt program? Vi kan ha en liten mail-utvärdering om du vill. Eller om du bara behöver lite pep talk så hör av dig!

Anonym sa...

Har tänkt innan att du skulle vara perfekt som instruktör eftersom du genom bloggen redan insprirerar så många människor, vad har du att förlora? Tack för en bra blogg!

Anonym sa...

haha. Jag kanske får ta och flytta över till USA jag också. Så kan vi sprida lite kunskap över amerikanarna och rubba deras världsbild när det gäller mat och träning. moahaha :P