torsdag, maj 03, 2007

Återladdad

Min spådom slog in. Så fort boxhandskarna åkte på började blodet att rinna lite snabbare och jag kunde känna hur adrenalinet och endorfinerna hoppade omkring där inne. Körde helt slut på mig själv och var nästan i trans ett tag. Så härligt. Och sen var det inga som helst problem att gå tillbaka till gymmet efter några timmar och köra intervaller. Men dessvärre kan jag inte riktigt njuta av att softa i tv-soffan eftersom att min huvudvärk fått för sig att komma tillbaka. Den börjar som vanligt i nacken, letar sig upp i bakhuvudet och ringlar sig in under ena ögat (vänster öga för omväxlings skull). Jag hatar att ha ont i huvudet, särskilt som inga värktabletter hjälper och att den brukar hålla i sig i två dagar. Vad gör jag för fel? Tränar och håller igång mer än de flesta, äter bra kost, sover minst åtta timmar per natt och på ergonomisk kudde. Det enda jag kan tänka mig är allt sittande framför datorn. Men vad göra? Anställa en sekreterare?

Imorgon är det min favvodag på gymmet. Axlar, bröst och triceps. Tänkte även passa på att köra några chins också. Försöka iaf. Sen är det family time hela helgen. Middag med päronen på fredag, middag med päron och svärpäron på lördag och middag med päron, svärpäron och moster på söndag. Tur att det grillas för jämnan här på sommaren, det blir så mycket enklare för mig att äta då. Grillad kycklingfilé och massa grönsaker och jag är hemma. Fast ett och annat glas vin lär nog slinka ner också så det blir dubbla intervaller på fredag och lördag. Söndag lovar jag att vila.

12 kommentarer:

Anonym sa...

kul att träningen gick så bra:)

Anonym sa...

Min mamma får också ont i huvudet så att det börjar rinna ur ena ögat. Hon har varit till doktorn för det och fick veta att hon hade någon "sjukdom" av något slag. Hon kan ha ont i huvudet i flera dagar, sedan går det över och håller sig borta i upp till flera månader innan det åter kommer tillbaka. Kommer inte ihåg vad den heter just nu, kan återkomma med det lite senare! Ni kanske lider av samma åkomma?

Sporty Spice sa...

Glitzy. Ja, det är alltid skönt att vinna över sig själv.

Ebba. Det låter ju som det jag lider av. Får det ibland en gång i veckan, ibland flera månader emellan. Känns lite migränvarning men jag vet inte. Fråga din mamma vad sjukdomen heter så kan jag läsa på mer om den. Tack!

Anonym sa...

Hej! Har frågat min mamma nu och hon sa att den heter Hortons, är dock lite osäker på stavningen! Hoppas att du hittar något läsvärt om den, har en länk här i alla fall: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=495. Lycka till!

Anonym sa...

Jag lider av migrän sen flera år tillbaka och din beskrivning låter som en hederlig gammaldags migrän. Migrän och "vanlig" huvudvärk är hela olika saker och jag skulle (leker hobbyläkare nu) spekulera i att det är migrän.
Hortons (som nämndes tidigare) kan det också helt klart vara du lider av.

I vilket fall som helst skulle jag inte tro det är en vanlig huvudvärk du har.

Min migrän är en sk aura migrän (den börjar vid ögat och synen "försvinner"). Jag håller den i styr med hjälp av acetylsalicylsyra (typ Magnesyl) med inslag av koffein. Detta funkar för MIG och MIN sort.
Jag åt tidigare "riktiga" migräntabletter men har numera kunnat skräddarsy det på det här sättet.

Du kan läsa mer om olika migrän och huvudvärker (tex Hortons) på t.ex. svenska migränförbundet, se migran.org

Denna sorts huvudvärk (migrän eller hortons) är ju ingenting farligt, man behöver inte vara rädd. Men det är förstås så fruktansvärt jobbigt och obegaligt. Det finns bot, du ska inte behöva lida och ha det så här.

Kram Anne

Sporty Spice sa...

Ebba. Tack för länken. Har läst på och det låter som mina sympton förutom att Hortons-atackerna "bara" varar kortare perioder. Min värk sitter som berget i 2-3 dagar.

Anne. Ja, det är förmodligen vanlig migrän. På min hjälper ingenting som går att köpa över disk. Fick några dundertableter utskrivna av läkare för något år sedan och de hjälpte, men bara om jag han ta en tablett innan värken brutit ut helt. Får passa på att uppsöka läkare i augusti när jag åker till Sverige. Här är det lite för dyrt (men kanske en kostnad man får tugga i sig - så här kan man ju inte ha det). Tack för tips om migränförbundet, ska genast läsa.

Anonym sa...

Hej!

Är det okej om jag länkar till dig från min blogg!? Gillar din blogg och vill gärna samla en lista på de bloggar jag följer! Är det okej!?

Sporty Spice sa...

Emelie. Klart att du får. Länka på.

Puma sa...

Hörru Sporty, jag tar gärna första tjing på din sekreterarpost! Skickar mig gärna över till soliga östkusten i Staterna!! ;-)

Anonym sa...

Fasen också. Jag var för sen! Så då får jag ta andra tjing på tjänsten som Sporty Spice-sekreterare (SSS) på östkusten. Mejla mej bums om puma får förhinder. Jag hade femma i maskinskrivning för 20 år sedan ...

Sporty Spice sa...

Puma och Kesu. Ni kan båda få bli mina sekreterare. Om "mat och husrum" duger som lön. =)

Anonym sa...

Taget!