onsdag, maj 02, 2007

Hjälp

Ja, så har jag då äntligen efter mycket om och men lyckats lägga till "kategorier" här ute i högermarginalen (under Tidigare inlägg). Allt för att göra min blogg enklare att hitta i. Men hur sjutton gör man för att få respektive inlägg att fatta till vilken kategori det hör? Det ska ju stå typ "Allmänt" eller "Träning" eller vad man nu väljer för kategori längst ner bredvid kommentarerna. Och klickar man på det ordet ska man ju få upp samtliga inlägg som handlar om just det. Genialt. Om jag hade fattat hur jag ska få det att funka. Sen fattar jag inte heller vad man ska ha för användning för dessa "etiketter för det här inlägget" man kan välja när man skriver sina inlägg. Känns ju väldigt tautologi. Datanörd efterlyses!

UPPDATERING. Kategorierna funkade inte att länka. Fattar inte hur man gör. Nu går jag och tränar istället.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Är inte så haj på det här med datorer jag heller, men är det inte så att du måste klicka på varje inlägg och sedan välja vilken kategori dom ska tillhöra? Så var jag tvungen att göra i alla fall.. Vilket resulterade i att jag gav upp efter ett par inlägg och alla mina inlägg är således inte inlagda i olika kategorier. ;)

Anonym sa...

Det är just "etiketter för det här inlägget" som visar vilken kategori inlägget tillhör. Där skriver du in "Allmänt" eller "Träning" eller någon annan/flera av dina kategorier. (Klicka på "Visa alla", så ser du alla kategorier du lagt upp.) Så sorteras de in under respektive kategori. Det sättet är smidigt att använda medan man skriver inläggen.

Så här i efterhand, för att slippa gå in på varje inlägg, är nog det enklaste sättet att använda listan "Redigera inlägg".
Där kan du kryssa för alla de inlägg som du vill ska tillhöra en viss kategori. Ovanför finns en rullista "Etikettåtgärder...", där väljer du den kategori du vill att de ska ha. Nu kommer du se kategorin till vänster om inläggsnamnet. Gröna?

Tror även att du behöver gå in på "Mall", välja "Redigera" på "Blogginlägg" och kryssa i rutan för "Labels", så att de även syns på sidan när du publicerar inläggen. Bredvid kommentarerna, precis som du skriver.

Lyckades jag förklara något så när...? =)

Såg ebbas inlägg nu när jag var färdig. Mitt är kanske lite överpedagogiskt... ;)

Sporty Spice sa...

Men vänta nu. Är kategorier och Etiketter verkligen samma sak? Jag vill ju bara ha den där lilla kategorilänken bredvid kommentarerna och inte den där "etikettraden" i slutet av varje inlägg. Kolla Mats Strandbergs blogg http://matsstrandberg.blogg.se/ för att se vad jag menar (ingen etikett). Sanne - när jag går in på Mall hittar jag inget som heter Bloginlägg eller Labels. Kan bara välja mellan redigera HTML, Välj ny bakgrund, anpassa design och AdSense. Åh, vad jag känner mig korkad ... =)

Anonym sa...

Vi kanske inte har riktigt samma utseende på våra Blogger? Men hos mig är Etiketter och Kategorier samma sak. Och den där "etikettraden" som syns när man skriver inlägget blir en kategorilänk, precis som hos Mats Strandberg. Det är möjligt att förinställningen benämner den som "Etiketter", men det är bara att döpa om den till "Kategorier". Och det tror jag att du gör under "Mall". Som tydligen inte funkar riktigt lika hos oss...

Kan det finnas under "Anpassa design" hos dig? Hos mig heter det "Sidelement". Den visar hur sidan är uppbyggd, med rubrik, inlägg, och det du lagt upp i högermarginalen. Som när du la till "Kategorier". Där borde du kunna gå in på "Redigera" på "Blogginlägg" och kryssa för "Labels" eller vad det kan stå. Där kan du också ändra vad du vill att den ska heta, som t.ex. "Kategorier".

Hoppas det funkar! =)

Sporty Spice sa...

Ok, jag tror att jag kör på Etiketter, det verkar ju enklast. Men hur har du fått till de där länkade etikettrubrikerna där i högermariginalen?

Anonym sa...

Såg ditt test. Under "Redigera" på "Blogginlägg" borde du kunna flytta ner rutan för etiketter/kategorier så att den hamnar bredvid "Comments".

Anonym sa...

Då väljer du att lägga till det sidelement som heter "Etiketter".

Sporty Spice sa...

Skumt att våra sidor verkar se helt olika ut trots att vi båda har blogspot. Jag har inget som heter blogginlägg under redigerafliken eller något som heter sidelement (ska detta vara under mall eller inställningar). Mitt test tog jag bort för jag hade bara klippt och klistrat in en kod som inte funkade, gick inte att länka till inläggen eller till etikettvalen.

Anonym sa...

Under "Mall" har jag en flik som heter "Sidelement". De övriga är "Teckensnitt och färger" "Redigera HTML" och "Välj en ny mall".

Hittar du någon flik som visar hur sidan är uppbyggd? Där du lägger till det du vill ha i högermarginalen t.ex.? Som när du la till och sen tog bort "Kategorier"?

Anonym sa...

Du kanske har den gamla Blogger?
Därför det inte ser likadant ut.

Sporty Spice sa...

Under min "Mall" har jag bara Redigera HTML, Välj ny, Anpassa design och AdSence. Under Inställningar har jag grundläggande, publicering, formatering, kommentarer, arkivering, webbplats-feed, e-post och tillstånd. Trodde att jag hade den nya blogger, loggar in med google account ... Blä för teknik!

Anonym sa...

Det är ju inte lätt när de har olika namn på sakerna...

Hur ser det ut under Anpassa design? Är det som en översikt av hur sidan är uppbyggd med boxar/rutor?