fredag, maj 18, 2007

Äppel päppel

Nu tror jag att jag blivit lite av en muffin maniac. Det var så roligt att göra de där Breakfast Bran Muffins att jag passade på att göra en ny variant. Denna gång blev det äpple och kanelmuffins. Körde samma grundrecept, finhackade ett skalat äpple och la i en plastpåse, strödde över massor av kanel och 1 tsp av sötningsmedlet Stevia och skakade om ordentligt. Rörde ihop klickade ut i muffinsformar. Sparade några äppelbitar till garnering på toppen. Körde även lite mer baking powder denna gång (cirka 1,5 tsp) så de blev lite pösigare.

Näringsvärde per muffins:
Kolhydrater: 17,3 gram. Protein: 3,33 gram. Fett: 1,1 gram. Kcal: 79,4.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dem ser jättegoda ut. Toppen att du skriver ner massa bra nyttiga recept. Dina kesella recept och proteindrinkar sitter på mitt kylskåp.

Anonym sa...

Mumsiga muffinsrecept du har fått till! Tyvärr så är jag inget fan av muffins, tycker jämt att dom är så torra. Du kanske har något tips som gör att de inte blir så torra? :)

Sporty Spice sa...

Ebba. Frukt och bär gör muffinsarna saftiga. Klicka i halva smeten, lägg på blåbär, hallon, äpplen eller vad nu nu väler. Klicka på mer muffinssmet. Tryck dit bär på toppen. Sen kan man ha i kesella i smeten för att de inte ska bli torra. Sen kör jag med lite extra baking powder så de blir mer fluffiga och inte så himla kompakta. Man får prova sig fram.

Anonym sa...

Hm, okej! Får testa det någon gång då, haha.