onsdag, maj 09, 2007

Ni inspirerar mig

Bara för att jag skrivit om uteblivna resultat och fått så otroligt mycket respons var jag extra, extra taggad idag. Era frågor, funderingar och uppmuntrande ord är en inspirationskälla! Körde mina intervaller på förmiddagen och det gick asbra. Var så fokuserad att jag lätt hade kunnat köra på dubbelt så länge. När Knickedicken kom hem från jobbet stack vi ner och körde styrka. Tuffa benövningar (benpress, lårcurl, knäböj och utfall med en fot på pilatesboll), rygg (marklyft), axlar (hantel flies) och biceps (vanlig curl och hammer). Vi avslutade med tre set med plankan (60 sekunder x 3 är easy peasy numera). Jag testade även att köra ett par negativa chins, alltså när man står på en pall och hoppar upp och håller emot på vägen ner. Klarade fem stycken. Hmpf. Innan sommaren ska jag f*n klara av att göra fem riktiga chins. Fast idag skyller jag på att jag redan var utmattad efter marklyften och bicepsövningarna.

Nu ska jag kolla klart på Americas Next Top Model. Har inte följt denna säsong så det är inte så intressant. Sen är det American Idol. Håller tummarna att sötnosen Blake inte ska åka ut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att höra att vi inspirerar dig för du är en sann inspirationskälla. Varje dag jag läöser din blogg vill jag bara sticka iväg till gymmet.

Anonym sa...

Hej du, nyfiken och kanske lite trög som jag e, men vad menar du med negativa chins?

Sporty Spice sa...

Emelie. Du är inte trög. Jag skulle ha förklarat lite tydligare - bra att du frågar. Negativ träning är när man får hjälp på vägen upp och håller emot på vägen ner. Alltså när jag kör negativa chins står jag antingen på en bänk, håller i stången och hoppar upp och håller emot på vägen ner. Eller så står min pojkvän bakom och jag har fötterna i hans händer och trycker ifrån och orkar på så sätt komma upp. Och håller emot allt vad jag orkar på vägen ner. Jag gör samma sak på tex biceps och hantelpress, kör svintungt och de sista två-tre repsen hjälper pojkvännen mig upp (lyfta = positiv rörelse) och jag håller emot på vägen ner (sänka = negativ rörelse). Då orkar man kontrollera en tyngre vikt och kan på så sätt öka intensiteten och stimulera muskletillväxten. Har man ingen träningskompis kan man "fuska" upp vikten och sänka den långsamt och koncentrerat. Att sänka långsamt och hålla emot och inte bara släppa är alltid viktigt!

Jag kan ta upp mer om detta i "kapitlet" som ska handla om teknik.