tisdag, januari 31, 2006

Adrenalinkicks-junkie

Just kommit hem från klätterkursen på Klättercenter Solna. Det var så kul. Riktigt skönt när man märker att man vågar lita på sig själv och på att man faktiskt kan och vågar mer än man tror. Fick lära mig att säkra och knyta in mig, tränade på fall (vilket var sjukt läskigt – slänga sig handlöst ner från nära tio meters höjd – eller ja, inte "handlöst" för man är ju säkrad i ett rep men ändå). Styrketräningen har verkligen gett resultat, var typ inte ens trött efter två timmars klättring. Lite öm i underarmarna bara. Det var iofs inte första gången jag klättrade men det är kul att lära sig det "på riktigt". Stort plus för alla snygga klätterkillar som man kan spana på! Där kan man snacka biceps. Seninga, snygga och superstarka!

Fick mess från Mr Big idag. Han hade läst krönikan. Vi ska ta en dejt nästa vecka. Han rusar in på första plats på listan över killar jag kanske kan få hångla med inom en snar framtid. Men jag har å andra sidan ropat hej förut … Hej, hej!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sporty! Har du tid att svara på en halvsnabb fråga om träning? Jag är en före detta friskvårdande träningsaktiv typ som kraschade i höstas och hamnade på soffan. Har alltid tränat något aktivit, kampsort eller capoeira och matchat det med styrketräning och mycket löpning. Nu har jag bestämt mig för att komma igång igen och det funkar bra med kickboxning på gymmet och annat motion. Vill dock börja med styrkeprogram för att få lite rutin och undrar:
Hur borde jag kombinera detta med tex kickbox, utan att Over-do-it som jag har så lätt för. Jag antar att en muskelgrupp per dag vore lite för mycket plus att kicka. Men alltså... har du något bra tips?

Sporty Spice sa...

Hej Clara,
Tricket är att inte träna samma muskelgrupp två dagar i rad. Tränar man riktigt tungt kan muskerna behöva vila upp till 72 timmar. Jag är ingen expert på kickboxning, hur ofta du kör eller vad du har får mål med din träning. Om jag vore du skulle jag prata med en PT på ditt gym så de kan hjälpa dig att lägga upp ett program. Kör du kickbox en dag i veckan kan det kanske vara bra att köra styrka dag 1 och 5, kickbox dag 3 och kondition de övriga? Men som sagt, snacka med en PT.

Själv kör jag så här:
Måndag: ben, rygg, mage på måndagar + 45 minuters kondition.
Tisdag: 60 min konditionsträning (nu blir det även två timmars klättring denna dag). Onsdag: armar, axlar, mage och funktionell träning + 45 min kondition.
Torsdag: 60 min kondition.
Fredag: styrketräning helkropp + 45 min kondition.
Lördag-söndag: 60 min kondition av dagarna, vila den andra. Jag har tänkt att lägga till ett boxpass på söndagar mest för att det är så kul.

Anonym sa...

tack så hemskt mycket för tipsen! jag ska nog boka en tid på gymmet. det ingår 2ggr pt i mitt kort så varför inte. då får jag nog lite mer koll. sen borde jag nog också tänka ut målet med min träning, ja... just nu känns det mest roligt att kunna ta mig tiden att träna!
ha en skön karibienkryss.