måndag, oktober 24, 2005

Samla på pengar

Idag var jag inne på banken. Det var typ 20 minuters kötid. Men det var 20 ganska roliga minuter. Gud vad mycket skumma människor det finns. Först var det en japansk kvinna som inte fattade att det inte räckte med ett personbevis för att hämta ut pengar. Sen en företagsgubbe som ville kolla om 1.25 miljoner hade satts in på hans konto och en kille som ville avsluta sitt Visa-kort men det gick sådär eftersom att han hade övertrasserat sin kreditgräns. Och sist men inte minst en kvinna i täckkappa som ville sätta in 30 000 kronor på ett konto. Hon hade fyllt i lappen, hade pengarna i cash i ett kuvert. Hon i kassan frågade var pengarna kom ifrån, tydligen är det så att Finansinspektionen måste få veta det när man vill sätta in över 10 000 kronor. Tanten i täckkappa lackade ur, tog sina pengar och sa att hon inte ville att banken skulle veta allt om hennes affärer. Undrar verkligen var hon fått dem pengarna ifrån. Kanske jobbade hon inom hemtjänsten och hade snott dem från någon rik gammal Östermalmsbracka. Helt klart var att hon inte hade rent mjöl i påsen.

Appropå pengar. Jag rotade igenom en gammal låda (varför har jag så många gamla lådor) och hittade min 10-öringssamling. Ha! Hade helt förträngt att jag samlade på tioöringar. En ganska fin samling om ni frågar mig. Men tyvärr inte komplett. Jag vet inte när det började tillverkas tioöringar men min första är från 1917. Det är en 88 år gammal tioöring, people! Min sista tioöring är från 1990. Slutade de att tillverka dem efter det? Ingen aning. Men som sagt, min samling är inte komplett. Därför ber jag er härmed att leta i ERA gamla lådor. Hittar ni tioöringar från följande år så donera dem mer än gärna till mig.

1918, 1921, 1922, 1923, 1926, 1927, 1928, 1930, 1932, 1951, 1974, 1975 och 1976.

Ska tilläggas att jag inte samlar på mynt idag. Tycker att det är roligare att sätta sprätt på dem.

3 kommentarer:

von Oben sa...

Merhaba! Jag har en komplett serie 10öringar och tar med mig dem till Debenhams på onsdag.

m sa...

Men du! Hur kan man vara så dum att man försöker deponera pengar i täckkappa utan att dra till med klassikern "jag har haft dem i madrassen"?! Alltså, hade jag skumma pengar att deponera skulle jag lätt ta på mig en täckkappa och säga så.
Vem ska säga emot?

Sporty Spice sa...

Congo! Det glädjer mig. Både tioöringarna OCH att du kommer på onsdag. Ja tack men nej tack som vi brukar säga.

Maria. Visst var det superskumt med täckkappsincidenten. Att det var sån action på banken det visste man ju inte! Hade jag skumma pengar skulle jag sätta in dem på mitt urhemliga konto i Schweiz.