tisdag, oktober 11, 2005

Rätten till blå mjölk

Vad är grejen? Varför måste Sverige vara ett sånt u-land när det gäller kaffe latte? I USA har man kunnat beställa nonfat, lowfat, decaf i åratal, i England har snudd på alla caféer organiskt kaffe. Här hemma får man inte ens blå mjölk (trots att Ebba haft latte med röd mjölk på sin utelista). Och ekologiskt kaffe vet kaféägarna inte ens vad det. Men det börjar så sakteliga bli bättre. Här är mina favoritställen som serverar kaffe latte med blå mjölk (extra plus för de som serverar låglaktos- och soyamjölk).

* Kalori (minimjölk).
* Stockholm New Deli (lätt- och soyamjölk).
* Tintarella di Luna.
* Café Drottninggatan 81.
* Café 11350.
* Sthlm Kaffe med mjölk.
* Creem.
* Muffin Bakery.
* Muggen, Götgatan (lätt- och låglaktosmjölk).
* Roberts Coffee (lätt- och låglaktosmjölk).
* Coffeehouse by George.
* Waynes Coffee (lätt- och soyamjölk).

Skriv gärna en kommentar och tipsa om dina lättmjölks-ställen. Sen kan vi göra som kvällspressen och basunera ut att "Vi har hela listan" med vinjetten "När Sporty Spice rycker in".

11 kommentarer:

Andrea sa...

du har just listat alla cafeer jag borde undvika... nej men visst, bra med all mjölk för dom som vill. men röd mjölk smakar faktiskt bättre.

Våga vägra lightprodukter!

Sporty Spice sa...

Håller med. Lightprodukter ska man våga vägra. Lättmjölk innehåller inte sötningsmedel och klassas därför inte som "lightprodukt". Skillnad på "lätt" och "light". Lätt har man bara skurit ner på fett/socker men inte ersatt med något annat.

Röd mjölk smakar grädde och är dessutom sämre att få bra skum på än lättmjölk.

Så det så.

Gonzalita sa...

Lägger till mitt lokala fik och panik-måste-hämta-latte-nu-innan-jag-dör-ställe: Filibabba på Parmmätargatan där de hade den goda smaken att fråga om jag ville ha macchiato med blå eller röd mjölk.
Fabulous!

Sporty Spice sa...

Perfekt Gonzalita! Tack för tipset.

Andrea sa...

du har ju förstås helt rätt i frågan lätt vs light. jag skulle inte heller drömma om att dricka röd mjölk för då smakar det verkligen grädde. iofs är grädde nåt av det bästa jag vet... hur som helst, så är det främst i latte som jag förespråkar fetmjölken, har provat båda och gillar det bättre med röd.

Däremot har jag aldrig fått det att funka med sojamjölk, inte hemma i alla fall. har köpt båda soja- och havremjölk och båda skär sig när jag använder dem i te eller kaffe! hjälp!

Sporty Spice sa...

Är ingen soyadrickare. Känner en tjej som är vegan, ska höra efter med henne. Dessutom är ju den så förbaskat dyr. DET måste jag skriva mitt nästa inlägg om. Varför är nyttig mat dyrare än onyttig? Typ som med min lågkaloriäppelmos från Önos. Svindyr och liten burk. Sötsliskäppelmoset, billig och stor hink. Skandal!

Sofia sa...

Hmm, din lista är kanske lite för generell. På Coffehouse by George i Globen har man tur om man kan få lättmjölk i kaffet, det kan nämligen vara slut.
Kanske hänger där lite för många hurtiga småbarnsmammor som tränar på SATS, vad vet jag…

Sporty Spice sa...

Ja, än så länge köper de väl in mindre lätt och mer vanlig mjölk. Hoppas att de fattar att fler folk vill ha lättmjölk eftersom att den tar slut!

spanne sa...

Oki. Kom just hem från Kina och vill hväda rätten till att SLIPPA SOYAMJÖLK. Imorgon ska jag gå ut och köpa mig den strösta "latten" som finns att få (med "extra shot", givetvis!) och jag kommer att veta att jag kan välja mjölk och slippa soyan. Mmmmm. Naaaajs. Jag kan säga att soyamjölk - ljusgul, en smula seg - i liten gräddsnipa som enda val att hälla i rätt ruttet kaffet (rätt ska va rätt så ovan gäller förmodligen inte i hela Kina...)iiinnttee gör tricket. För mig. Jag vill hävda rätten till MJÖLK i kaffet! Vilken färg som helst!
Å förresten så är knepet med att få bra skum på mjölken, oavsett färg, att man vispar den hårt medans den är kall. Kylskåpskall.
Faan. inte visste jag att jag kunde koma med husmorstips...

spanne sa...

Hmmm. Kan man skylla stavfel i föregående på jet lag (kan visst inte stava till det heller, vin eller inte. Ha ha ha), eller måste man erkänna att man gick ut och tog ett några glas vin nånstans efter midnatt, när man hade lämnat sin sinnesjukt tunga packnig hemma?

spanne sa...

F.ö: Blogga nykter.