söndag, oktober 30, 2005

Parmiddag med Viggo

Idag har jag känt mig halvrisig, snuvig och febrig. Så det blev filmtajm med kudde och filt i soffan hela dagen. Först ut var Sagan om de två tornen, tätt följt av Konungens återkomst. Båda i extended version såklart. Eftersom att jag har projektor (prylskryt 1) och surroundsystem (prylskryt 2) så kan det inte bli annat än drygt sex timmars underbar filmupplevelse. Efter det var det dags för ett par timmar bonusmaterial och behind the scenes.

En sak slog mig när jag tittade på allt bonusmaterial. Där var skulptörer, sminkörer, snickare, arkitekter, modellmakare, sömmerskor, skådespelare och kameramän. Folk som satt och knåpade med modellminiatyrer, lermasker och mantlar nätterna igenom, tills ögonen blödde. Och de älskade det. Hela filmteamet, från kocken och scriptan till superstjärnor och regissörer. Alla kom varandra jättenära och blev urbra kompisar. Och dagen då de skulle ta farväl grät alla och gav varandra presenter. Jag vill också! Ibland blir jag supersugen på att skola om mig. Bli typ hantverkare. Snickare, smed, svetsare. Gör något med händerna. Något viktigt. Gärna i filmsammanhang, typ Sagan om ringen. Och sen efter allt slit (ja, vi har såklart roligt också jag och mina kollegor, vi jobbar dygnet runt men vi hinner skratta och festa också och bli de bästa vänner) så kommer jag med i "Behind the scenes" och får berätta hur fantastisk Viggo är att jobba tillsammans med. Och så blir jag känd, tjänar massa pengar, får en Oscar och lever lycklig i alla mina dagar. Med Viggo. För såklart blir han kär i mig. Och Orlando Bloom och Liv Tyler kommer över på middag ibland, hon har alltid bakat en jättegod blåbärspaj som vi äter tillsammans. Och sen skrattar vi för att vi får blåa tungor av den och kommer ihåg inspelningen av filmerna och att orcherna hade blåa tungor och så ringer vi till Peter Jackson och berättar och han skrattar också jättemycket.

Varför får föresten den där Mats Hård göra en bloggbok och inte jag? När ska bokförlagen ringa till mig och erbjuda mig en inbunden bok? Och massa pengar. Och framgång. Och ett liv exakt som det jag just beskrivit ...

2 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Kicki smygäter korv på bensinmackar så henne vill jag inte att folk ska tro att jag är. 1. Hon är inte särskilt Sporty. 2. Hon äter kött. 3. Hon ger ingen bra vibrationer längre.
Och Regina är bara konstig. Tala om sig själv i tredje person ger mig the creaps!

Det där med ätvanor (heter det inte matvanor föresten) har jag skrivit massor om. Kolla inläggen "Här är ditt kylskåp" och "Här är dit skafferi". Duger det?

När ska du själv börja skriva ngt på din blogg?

Sporty Spice sa...

Korgmålning?