lördag, mars 24, 2007

Träningskläder

Jag älskar träningskläder. Hemma i Sverige hade jag en hel garderob med bara träningsbyxor, linnen, tröjor, tacking pants, skor och prylar. Det var som en dröm. Och jag är alltid noga med att sköta mina älsklingar så att de håller sig fräscha länge. Men visste ni att bakterier försvinner först vid 72 grader och så varmt kan man ju inte tvätta dem. Här är mina bästa ta-hand-om-träningskläder-tips:

1. Ta för vana att alltid packa upp väskan direkt när du kommer hem från träningspasset. Skölj linnen i varm vatten. Häng skor och handduk på vädring.
2. Skölj ur vattenflaskan med hett vatten och låt lufttorka utan kork.
3. Lägg illaluktande skor och boxningshandskar i en påse i frysen över natten. Det tar död på alla bakterier och eventuell lukt.
4. Ha helst två par skor så att de hinner torka ordentligt mellan passen.
5. Lägg in ett par antisvettsulor i skorna.
6 Luktar kläderna illa trots att du tvättat dem? Lägg dem i ett såpa- eller ättiksbad innan du tvättar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Smart tips med ätticksbad. Det ska jag prova. Tack för bra blogg!
Ann

Anonym sa...

att det görs massa träningskläder som måste HANDTVÄTTAS är så korkat så... ja korkat är det. tycker jag.

Sporty Spice sa...

Jonna,
Håller helt med dig. Det är ju ganska äckligt när man tänker efter. 60 grader måste de tåla tycker jag.