torsdag, mars 15, 2007

Knäskrälle

Ni som följer min blogg med spänning kommer säkert ihåg min knäincident som jag hade för några månader sedan. I natt hände det igen! Vaknade klockan 04.00 av en blixtrande smärta i höger knä, det kändes precis som om någon kört in en kniv under knäskålen. Men jag gjorde inte samma misstag som sist, då jag resten mig upp, rusade in i badrummet och svimmade av smärta. Kniv-i-knäet-syndromet gick över efter några minuter men knäet kände helt ömt och skumt. Och idag på morgonen känns det precis som om jag rusat in i en betongvägg med knäet först. Saken blir ju knappast bättre av att jag lider av lätt knäfobi. Om någon annans knä nuddar vid mitt knä mår jag lite illa. Bara av att titta på den här anatomiska bild gör mig lätt yr. Så finns det någon knädoktor där ute kan du väl höra av dig till mig och ställa diagnos. Men jag vill bara höra saker som ”nej, det här är jättevanligt och ingen fara alls och för att undersöka kommer jag inte ens behöva röra vid ditt knä”.

9 kommentarer:

Anonym sa...

"Nämen lilla gumman, det här är inga problem. Här på idrottskliniken använder vi varken knivar eller nålar, serru."

Det är så gott som sant. En kompis till mig hade problem med ena knät för några år sedan. Vi fick ställa in en resa till Korsika för det. Jag har nästan förlåtit henne.

Anyway, hon haltade till Idrottskliniken (fast hon inte är någon häftig sportutövare). Lokalbedövning och litet titthål och klart. Hemma nån timme senare. Och SAMMA eftermiddag flög vi till Halmstad för att gå på ett bröllop.

Varför Korsikaresan ställdes in vet jag vid närmare eftertanke inte. Hon kanske inte VILLE åka med mig. Hm.

Återigen: det gick hur snabbt och lätt som helst. Så ut å leta athlete doctor elller så. No worries, no pain - but lots of gain.

Kram

Anonym sa...

PS

Jag har blivit en rotande sopgumma för din skull. Åker ju numera inte så tidigt till jobbet med t-banan, eftersom mitt jobb ligger några meter från min säng. Kommer ut först sen em, och då är alla Metro slut.

Men läslusten har ingen lag. Jag drar mig inte för att rota i papperscontainrarna på onsdagar, i jakt på din kolumn. Fastän jag är nere i botten (där icke-läskunniga debila personer slängt bananskal, äppelskruttar och gamla snuspåsar) hittar jag inga Petrakolumner. VAR är dom? I miss them!

Anonym sa...

Voodoo? :S

Anonym sa...

Voodoo låter ju bara ännu bättre.

Sporty Spice sa...

Kesu, Enda knixet är väl att lite lokalbedövning och titthål kostar fem miljoner dollar här i USA. Fast jag har rådfrågat en personlig tränare och Knickedicken ska prata med en knäläkare som han känner. Och stackars dig som blivit papperskorgsrotare. Kolumnerna har inga fasta dagar längre, ny kommer imorgon lördag. Jag lovar att hojta till här på bloggen när nya kommer.

Caroline; Voodoo låter bra. Syr du en Petradocka så står jag får nålarna? Och du, hälsa Angelina! =)

Anonym sa...

Hojta högt, så högt att det hörs till Vietnam. Jupp, jag ska hålla ordning på C & J i tio dagar. Fatta vilken lyx. Du borde vara med som min personliga solskyddsfaktorcoach. Minns du Aruba? ;)

Lycka till med knät, vilket sätt du än väljer.

Förresten: du har väl fortfarande svensk medborgarstatus. Kan du inte linka in på Idrottskliniken vid nästa Stockholmsbesök? :0

Sporty Spice sa...

Ni får logga in på metro.se vettja. Tio dagar med C&J i Vietnam låter najs, hade följt med på den resan om jag inte bodde så långt bort. Krama dem så mkt från mig.

Anonym sa...

Jag har haft liknande problem; det känns som att knäet "hoppar ur led" och tills jag lyckas knäcka tillbaka det gör det otroligt ont. Upplever också samma känsla av att någon kör in knivar/nålar fast i revbenen. Doktorn sa att allt detta var vanligt och att det enda som kunde göras var att vänta tills jag blev gammal och grå och då byta ut knäskålarna haha. Så jag hoppas snarare för din skull att läkaren säger att det INTE är normalt och att det faktiskt finns något att göra åt det. Lycka till!

Sporty Spice sa...

Jag kör nog på att stärka muskulaturen runt knäskålarna och undvika balasövningar som< sliter så länge. Och håller tummarna att "det inte är något" iaf. Bara tanken på att en läkaren ska gå in och rota i mitt knä gör mig blek. =)