torsdag, mars 29, 2007

Först, störst och vackrast

Nu är jag lite trött hur amerikanare har fått för sig att de lever i världens bästa land, att de uppfann demokratin och att inget är censurerat och free speach regerar. Jo visst sörru. Tittar man på nyheterna handlar allt om USA och inget om övriga världen. Snacka propaganda. Och Declaration of Independence skrevs 1776 här. I Mesopotanien hade man demokrati redan 2000 före Kristus. I antikens Grekland hade man direkt demokrati 400 f Kr och folkval 594 f Kr (visserligen bara adeln som fick rösta men ändå). Nu kan vi börja snacka världens äldsta demokrati. Och kolla på den här kartan som jag hittade på The Economist. Ju ljusare färg desto mer demokratiskt. Och rätta mig om jag har fel men är inte Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Tyskland, Belgien, Irland, Schweiz, Österrike, Kanada och Australien är mycket ljusare än USA. Tänka sig.

4 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Eller som John Mayer sjunger:

"And when you trust your television
What you get is what you got
Cause when they own the information, oh
They can bend it all they want.."

Maken saknar BBC, jag också. Som tur är har vi upptäckt nån kanal med BBC-nyheter.

Anne-Marie sa...

Kan bara hålla med ovanstående. Visst är media i USA ensidigt och inte särskilt öppet.

Sporty Spice sa...

Jag har oxå hittat BBC News klockan 18. Men vad är det, 30 minuter?! Kollar man på ABC World News tappar man ju hakan. Det ska vara "world news" men allt handlar om USA och på sin höjd om soldaterna i Irak. Helt otroligt. Inte konstigt att amerikanare har noll koll på resten av världen.

buy vilitra 40 mg online sa...

vilitra 40 mg tablet is a generic medicine used to treat erectile dysfunction. is also known as sexual dysfunction or impotence. get long-lasting erections without requiring to give too much effort. it helps a man to attain or maintain an erection for a longer duration of time for having an intimate session with the partner.