måndag, mars 26, 2007

Krångel

Just kommit hem från New Haven där jag ansökte om SSN (social security number). Verkar dessvärre vara så att jag inte är berättigad till det på mitt journalistvisa för att jag inte kan visa "lawful alien status". Vet iofs inte hur viktigt det är att ha ett SSN, det verkar ju till exempel som att det räcker med pappret jag fick från social security-kontoret där det står att jag är "ineligibel" för att öppna bankkonto och så. Men hur det funkar med jobb utan vet jag inte. Ska försöka reda ut detta så småningom. Folk som säger att det är krångligt och byråkratiskt i Sverige har förmodligen aldrig varit här. Suck.

Över till roligare saker. Dagens träningsprogram håller i sig. Kom iväg på en PW innan frukost och om typ en timme piper jag och Knickedicken ner till gymmet för ett styrkepass. Sen blir det grillad fisk och massor av grönsaker till middag.

2 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Vad konstigt att du inte kan få ett SSN. Jag pluggade under några år i USA innan jag fick mitt gröna kort och redan det första året med studentvisum (F-1) kunde jag ansöka om ett SSN. Skall man jobba legalt tror jag man nästan måste ha ett SSN. Det är i alla fall vad jag hört.

Sporty Spice sa...

Jag har ett I-visa (journalistvisa) så jag kan inte få SSN. Men tack vare Fia har jag lärt mig att det är ett ITIN som jag ska söka. Fast om jag verkligen får jobba legalt på det har jag inte fattat än. Det är en djungel ... =/