tisdag, november 22, 2005

Subba Bubba

Imorse när jag gick hemifrån mötte jag en tant som bor i porten bredvid. Jag har sett henne ibland, hon är den där typen som står i fönstret och tvångspratar med alla som råkar gå förbi. Om vädret, om tvättstugan, om grovsopor, om postens öppettider. Typen som står och glor i titthålet så fort någon går förbi. Typen jag helst vill slippa. Hur som helst så frågar granntanten mig hur Astrid mår. Va, vem då, svarar jag? Hon tror att jag är någon j-la hemhjälp som varit hos damen på nedre botten. Nej du, svarar jag stött, jag bor här i huset. Bor du högst upp frågar hon mig då. Är det du som bor med Johan, han som är så trevlig, honom har jag inte sett till på ett tag. Varpå jag tvingas stå där på gatan och förklara att vi har gjort slut och att han flyttat ut. Varpå hon lägger sin beniga pomperipossahand på min arm och säger att det var väldigt synd, han var ju en sådan trevlig ung man. Så pratsam och stilig. Hon säger det inte rakt ut men det är underförstått att han var minsann trevligare än jag och att det säkert var mitt fel att det tog slut och fick tanten bestämma skulle det ha varit jag som flyttade ut och inte han. Shut up you old bitch, har jag lust att säga. Men jag ler sött och säger att det ska jag hälsa honom.

Människor som jag inte tycker om:
1. Granntanter som tycker att ens ex var en trevlig ung man.
2. Granntanter som tror att man jobbar som hemhjälp.
3. Gubbar som luktar illa, snyter sig offentligt eller fräser snor ur ena näsborren.
4. Folk som står i vägen.
5. Tjejer som pratar med ljus röst för att det ska få dem att låta kvinnliga.

Inga kommentarer: