söndag, maj 21, 2006

Vaddå tur?

Pratade med en kompis härom dagen och berättade lite om vad jag hade på gång, lite jobbgrejer och lite USA-flyttarplaner. Och till svar fick jag "gud, du har sån tur, varför kan inte något sådant hända mig någon gång?". Jag tänkte inte så mycket på det då men efter en stund slog det mig. Vaddå tur? Blev faktiskt förbannad och var tvungen att ringa upp personen och frågan vad hon egentligen menade med tur. Jag har slitigt i snart tio år, på min första tidning tjänade jag max 15 000 spänn i månaden. Jag har jobbat dygnet runt, jag har kämpat, varit målmedveten. Jag har inte haft tur, jag förberett mig. När fantastiska jobberbjudanden dykt upp så har jag varit redo. Jag har vågat. Jag har sagt upp fasta tjänster mot osäkra kort. Som i sin tur lett till ännu bättre jobb. Alla år av slit har betalat sig, just på grund av att jag kämpat mig till en fungerande frilansverksamhet kan jag sitta i en trea i Bromma eller på en veranda i Madison och jobba. Men det har ingenting med tur att göra. Jag tror att det är samma sak med tur som det är med träningsmotivation. Det är ingenting man får. Det förtjänar man.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Way to go girl! Precis så är det - och det är fantastiskt att du sa ifrån!

Anonym sa...

...men jag blir ju nyfiken, vad sa kompisen?
Fattade hon att det faktiskt inte handlar om "tur", utan att du blir tillfrågad för att du har bevisat vad du kan?

spanne sa...

u rule, sweetie

Sporty Spice sa...

Tack för glada tillrop! Kompisen fattade till slut sitt misstag och bad om ursäkt.