lördag, maj 06, 2006

Färdigmat

Vad är det egentligen för fel på pulvermat? Det innehåller allt man kan tänkas behöva, smakar kanske inte något vidare men kaffe latte funkar. Och choklad. Med minimjölk blir det smarrigt, extra festligt om man dricker ur kulörta sugrör. Piller är också bra. För extra energi, för ökad förbränning, med vitaminer, mineraler och omega 3. Inget matos. Ingen disk. Nästan i alla fall. Känns modern. Lite futuristiskt. Byta ut en måltid mot en enda tablett. Maten är klar, häpp! Synd bara att en av mina hobbys är att tugga. Usch, nu blev jag hungrig bara för det. Önskar att jag kunde vara lite mer som Kicki och bara svänga ihop något helt fantastiskt i förbifarten. Jag tror dessvärre att jag saknar matlagningsgenen.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Fortsättning på vår "Fnurralog" från din blogg per 4 maj:

Jag skickade ett mail till Peter Holmlund den 3.e maj där jag presenterade en ide´om hur man skulle kunna öka interaktiviteten med läsarna ... detta i form av bloggning (hur kan du ju läsa mailet en gång till om).

Dagen efter dvs den 4:e har DU helt plötsligt en blogg på Metro.se ... utan ens ett tack eller en feed-back på min idé från ansvarige Peter ... klart jag reagerar på ett sådant hanterande av en läsaridé.

Interpersonella
(vilket förövrigt betyder den mellanmänsklige)

Sporty Spice sa...

Idén att lägga ut min blogg på Metros hemsida är ganska mycket äldre än så, vi började prata om det redan för flera månader sedan. Riktigt så snabba puckar, att man gör en sådan satsning från en dag till en annan, är det inte. Inte ens inom MTG.

Anonym sa...

Så varför då lägga in din gamla blogg här istället för att invänta att starta en ny Metro-relaterad.

Angående ditt försvar:

Jag har alltid trott att nyhetstidningar och nyhetsportaler var de absolut mest vana vid snabba beslut, prioriteringar och publiceringar.

// Interpersonella

PS Jag inväntar fortfarande svar på mitt e-mail per den 3 maj DS

Sporty Spice sa...

Ok, ett sista svar innan jag släpper det här.

1. Min blogg existerade redan och var den Metro ville ha.

2. Snabba beslut ja. När det gäller nyheter. Framförhållning när det gäller nya satsningar.

3. Jag har inte fått något mail från dig, du sa ju själv att du skickade det till Peter Holmlund. Jag är inte anställd på Metro och läser inte heller Holmlunds mail.

Så. Over and out.

Anonym sa...

herregud, du är inte den enda utan matlagningsgenen. jag kan typ göra en maträtt, och jag lyckas inte ens varje gång. :)

//G.

Sporty Spice sa...

Jag kan laga mat. Typ. Men jag tycker bara att det är så tråååkigt. Nu står kyckling-, quorn- eller laxfilé i ugn och ångkokta grönsaker på matsedeln för det mesta. Man behöver inte röra, inta passa. Det lagar sig självt typ. My kind of food.

Anonym sa...

haha själv är jag såld på quornbitar. olivolja, riven ingefära, pressad lime, svartpeppar och mineralsalt. lite råris, avocado och massa grönsaker. det har jag ätit 4 ggr på en vecka nu :)
hur tillagar du quornfileerna? det står ju att man skall göra dem i sås, men jag äter ju inte sås så vad fan gör jag med dem?

jag är såld på tofubiffar med. massa proteiner, och allt som krävs är en micro. super.

//G.

Anonym sa...

och ja. laga mat är bland det tristaste som finns. näst efter att diska.

Sporty Spice sa...

Det där med quornbitar lät ju asgott! Ska prova. Jag brukar bara slänga in quornfiléerna i ungen på teflonform och hälla över krossad tomat och hacka ner ett par oliver. Tofu har jag alltid haft svårt för, lite för gummiaktigt. Är biffarna fasta i konsistensen?

Anonym sa...

nja inte sådär våldsamt fasta, de är änna lite mjöliga. men om man steker de rätt länge i stekpannan, så får de en krispig yta och känns/blir fastare än vanligt.
jag tycker tofu i sig självt är gott, fast jag köper färdiga biffar och inte den där geggiga sörjan i brun(/grön?) sås som finns att köpa i veganhyllan .. det ser riktigt osmakligt ut!

hehe, själv måste jag testa quornfileer och tomatburk =)
nu har jag ingen teflonform (vad jag vet) men vanlig form går väl bra det med?

godnatt!

Sporty Spice sa...

Teflonform är mest för att slippa att något blir fastbränt. Alltså en antidiskåtgärd i förebyggande syfte.

Sporty Spice sa...

Galadriel, jag lagade din quornbitsgryta idag. Mums! Hällde på lite ostronsås och det blev supergott.

Anonym sa...

haha och jag gjorde din tomatsås/quornbitargrej igår .. varierade den lite genom att göra riktig italiensk tomatsås med lök och vitlök, och det blev superduper! det är till och med så att andra har ätit och tyckt att det var gott, och det händer inte ofta när jag lagar mat =D

//G.

Sporty Spice sa...

Värsta receptbytarbrudarna! Stark jobbat av två som saknar matlagningsgen.

Anonym sa...

hahaha =D

jag har blivit så inspirerad nu att jag skall köpa mig en basilikakruka imorgon och testa att göra quornfileerna i mini creme fraiche-sås med basilika och vitlök .. det BORDE ju funka. min kompis trodde inte på det, han tipsade om grädde men jag vägrar.
sedan kan det säkert funka till quornbitar med!?

skall även laga min klassiker, (den maträtt jag lyckats med flest gånger ;) ) veggolasagne. som vanlig, fast med quorn. jag äter ju inte kött vettu, vilket gör det hela lite svårare. och dyrare.

nåväl. ha det! //G.