söndag, maj 28, 2006

Dopamin Junkie

Kan meddela att dag två, ur träningsvärkssynpunkt, alltid är värst. Hasade med vissa svårigheter mig ur sängen imorse. Stel och dan. Tur att det blir bättre när man rör på sig. Ännu en anledning att snart sticka ut på en power walk och avsluta på cross trainern. Ni som tycker att jag är så "duktig" och "disciplinerad" ska veta att det aldrig slår fel. Efter cirka 30 minuter sätter dopaminerna igång, lyckoämnen bara rusar runt i kroppen och gör så att man känner sig nykär. Vem kan motstå det?

Men först ska jag betala alla räkningar. Kan lova att inga dopaminer kommer att visa sitt fejs då. Men det är skönt efteråt. Känner mig alltid som en välartad och ansvarsfull person varje gång jag betalat mina räkningar. Sen hjälper det ju om man samtidigt "leker kontor". Lite glitterpennor och rosa post-it lättar alltid upp.

9 kommentarer:

Polly sa...

Träningsverk efter ett step-pass, är man lätt otränad då? Haha, men jag gjorde det åtminstone. Och gud vad kul det var! (Tänk att man hinner glömma det i sina slappaste latmaskperioder. Skandal!)

Polly sa...

Ja, värk stavas med Ä. Ähum.
Fast det var ett storverk jag gjorde, som trotsade latmasken! ;)

Sporty Spice sa...

Bra jobbat Polly! Jag är så stolt över dig! Försök att komma ihåg den här känslan så kan du "plocka fram" den nästa gång det tar emot att gå och träna.

Sporty Spice sa...

Tack föresten! Jag kände mig lite slö och träningsvärkig idag. Var på vippen att strunta i min power walk. Men efter ditt mess skuttade jag i träningskläderna och nu sticker jag. =)

Anonym sa...

Man kan ju inte annat än att bli peppad av dig.

Polly sa...

Snälla Sportkryddan, kan du förbarma dig över en degmagig medmänniska och svara på en teenyweeny matfråga?!

Jag hade en liten vag tanke om att kanske börja träna lite i någon form på morgonkvisten. Eftersom det är så fruktansvärt lätt att "inte hinna träna" all annan vaken tid. Så.

Men (nu kommer frågan:) vad ska man äta till frukost?

Just nu kör jag nån semi-GI-variant med kokta ägg till frulle (enbart, wow, det måste ju vara skitbra) och en pmskrävande kexchoklad på eftermiddagen. Hrm. Ja, jag har lite att jobba med, jag vet.
Men åter till frukosten - vad äter du till frukost?? Jag tycker allvarligt att det är skitsvårt att veta vad och framför allt hur mycket man bör äta på morgonen.
Proteindrink, kan det vara nåt?

Ha en bra kväll! :-)

Sporty Spice sa...

Hej Polly,

Det beror lite på vilken typ av morgonträning du har tänkt dig. Ska du sticka ut på en power walk funkar en proteindrink bra. En del går morgonpromenader på fastande mage efter som att man då bränner något mer fett (glykogendepåerna är tömda, dvs kroppens lagrade kolhydrater). Jag själv pallar inte det eftersom att jag blir på tok för hungrig. Efter morgonpromenaden äter du en stadig frukost.

Har du tänkt gå på konditionspass eller köra styrketräning behöver du mer energi. Jag tycker själv att havregrynsgröt med lågkaloriäppelmos, linfrön och minimjölk är perfekt. Jag brukar försöka äta minst en timme innan träningen. Efter passet kan du äta en skivad banan på en knäckemacka och ta en proteindrink.

Att bara äta ägg till frukost är inte bra! Komplettera ditt frukostägg med havregrynsgröt eller lättfil och osötad müsli, två sportknäcke med minikeso och några skivor kalkonpålägg. Ibland är man bara för trött för att äta frukost och då brukar jag göra en proteindrink med 2,5 dl minimjölk, 4-5 frysta jordgubbar, 1 dl fiberberikade havregryn och en skopa proteinpulver med chokladsmak. Mättar och är gott.

Kom ihåg att aldrig hoppa över eller slarva med frukosten. Gör man det sabbar man fettförbränningen för resten av dagen.

Och du. Skippa kexchokladen helt! Ta en frukt istället.

/Sporty

Polly sa...

Hej, tack snälla för tipset! Men det låter så himla mycket, att äta allt det där..?

Ja, antingen powerwalk eller springa eller gymma lite. Den där proteindrinken lät god, räcker den eller tar du nåt mer till?

Och hur är det egentligen med alla miniprodukter? Jag hade fått för mig att det var sockret som var boven, och fettet inte så farligt? Jag brukar köpa vanlig keso och mellanmjölk. Inte för att det spelar mig någon större roll, men för min sexårings skull. (Och så gör jag tzatziki på tioprocentig turkisk yoghurt.. ähum.)

Föredrar du nåt speciellt proteinpulver?

Allra ödmjukast,

Polly som köpt yogite idag! :D

Sporty Spice sa...

Jepp. Man ska äta mycket till frukost. Och ska du träna kan det funka med en proteindrink innan men om jag vore du skulle jag äta något mer rejält efter passet. Annars kommer du bara bli trött och inte orka med din träning. Plus att du får blodsockerfall på förmiddagen. Och det är då man faller dit för frestelser som fikabröd och godis.

Varje dag ska du få i dig cirka 15-25 energiprocent fett. Men fett från mejeriprodukter är inte ”bra” fett så därför rekommenderar jag miniprodukter (för dig, dottern kan gott och väl fortsätta med sin vanliga Keso och mellanmjölk). Fettet du ska få i dig ska vara från fet fisk som lax och makrill (även proppfull av omega 3), avokado, nötter och frön (måttligt av de senare eftersom att de är väldigt energirika). Tzatzikin blir minst lika god på avrunnen naturell lättyoghurt 1,5% (låt rinna genom ett melittafilter). Feta såser byter du ut mot såser baserade på krossade tomater eller kesella light med dina favoritkryddor.

Det proteinpulver jag gillar bäst är Micro Whey Active, chokladsmak. Det innehåller 82% protein. Vill du få i dig mer kolhydrater kan du hälla i en skopa havregryn. Blir asgott med bär!