fredag, november 17, 2006

Lost in translation

Jag fick nyligen frågan om kulturkrockar jag råkat ut för sedan jag flyttade. Och det är faktiskt tre saker som jag råkat ut för de senaste dagarna. Det första gäller ekorrar. Jag vet inte om det är en kulturkrock men låter verkligen våra svenska ekorrar? Jag minns dem bara som små, söta och rödbruna. Här är de stora, grå och högljudda. Igår rusade jag ut på verandan för det lät som en katt i fara, alternativt en svårt skadad fågel, utanför vårt hus. Men det var en fet ekorre som satt på en gren. Han lät som en blandning mellan en hysterisk tvååring och en hes, bakfull Kalle Anka. Den andra konstigheten gäller tamponger. Köpte en ask OB Regular vilket jag antog var motsvarigheten till våra OB Normal. Till och med färgen på asken var samma som hemma. Men de var mer som våra OB Mini. Om ens det. Det sista gäller räkningar. Visste ni att de fortfarande använder sig av checkar här i USA? Det är så 70-tal. Jag själv har aldrig ens ägt ett checkhäfte men jag har ett svagt minne av att min mamma hade ett när jag var liten. Dessutom är det värsta krånglet när man ska betala räkningar. Online har de knappt hört talas om. Så mina tre värsta kulturkrockar so far är 1. Ekorrar, 2. Tamponger och 3. Checkhäften.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ekorrar låter på Lanta också. Dessutom har vi orm i soffan. :-)

eastcoastmom sa...

Vi har on-line banking för de flesta av våra räkningar. Citibank. Bara om man ska betala nån hantverkare som jag använder check.

Ekorrarna här är så stooora! Inte ett dugg gulliga.

Sporty Spice sa...

Caroline,
Orm i soffan!? Låter ganska mycket värre än skrikiga ekorrar!

AM,
Hur funkar det att öppna bankkonto i USA? Får man göra det som icke medborgare?