fredag, december 15, 2006

Jul med Åke & John

Födelsedagsbarnet blev mycket glad över presenter, hemlagad jordgubbstårta och blommor (jag köpte dem till honom fast de var nog mest till mig själv). Fast han såg lite rädd ut när han slog upp lär-dig-svenska-boken. Mycket text och grammatik. Och aslöjliga "konversationer". Lyssna bara på den här:

Åke: God Jul, John!
John: Tack det samma. Det är så vackert med stjärnorna och ljusen i alla fönster nu till jul. Föresten får jag fråga hur ni firar jul?
Åke: Vi har dopp i grytan på Lilla Julafton och på julafton har vi julbord med lutfisk, julskinka, risgrynsgröt och mycket annat gott också. Sedan kommer jultomten med julklappar till "alla snälla barn". Föresten, det har kommit ett stort paket till dig men du får inte packa upp det förrän på julafton.
John: O, det är bäst att du lämnar mig ifred för jag har inte slagit in mina julklappar än, men du måste nog hjälpa mig med julrimmen.
Åke: Ta det lugnt! Julrimmen är ingen stor poesi och det är många som inte bryr sig om rimmen nu förtiden.
John: När är julen slut?
Åke: Julen varar till tjugondag Knut. Då har vi barnkalas med julgransplundring då barnen äter upp allt som går att äta i granen.
John: Det låter gott.
Åke: Det var gott. Julen är den bästa tiden på året!

Jeeesus! Knickedicken kommer att låta som Åke om några månader.









Födelsedagstårtan i all sin prakt.












Julgranen i all sin prakt.

Inga kommentarer: