onsdag, december 06, 2006

Fy farao för Fahrenheit

Urk, vad kallt det börjar bli här nu. Vid halv sju imorse visade termometern minus nio grader. Det ska tydligen bli ”snow storm” i Connecticut till helgen. Och ja, vår termometer visar Celsius så att jag, som Knickedicken säger, ska veta vad jag ska sätta på mig på morgonen. För Fahrenheit är verkligen asfånigt. Fryspunkt på 32 grader och kokpunkt på 212. Vem hittade på något så dumt? Helt ologiskt. Visste ni föresten att det var en svensk astronom, Anders Celsius, som uppfann vår mycket smartare temperaturskala?

Nu hoppas jag bara på att hela USA ska fatta fördelarna med metric system och military time.

3 kommentarer:

spanne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
spanne sa...

Farenheit ja. Knasigt. Men det enkla är att minus 40°Celsius och minus 40° Farenheit faktiskt är samma lika...
Någon som blev klokare?

Anonym sa...

"VEM hittade på nåt så dumt?" Hihi - Herr Fahrenheit såklart.

Men jag håller med. Det finns en superduperkrånglig omvandlingsformel som inte är ett dugg rätlinjig. Man ska gånga med 9 och plussa med 17 och dela med 13 eller nåt sånt. Suck!

Och visste vore det bra om jänkarna lämnade sina tum och fot. De får göra som engelsmännen helt enkel: "let's go metric inch by inch." :)