tisdag, februari 27, 2007

Valet är ditt

Idag efter kickboxningen fick jag leka kostrådgivare åt en av tjejerna som tränar med mig. Hon berättade att hon gått och dragit på ett par kilos övervikt i evigheter och trots att hon tränade så verkade hon snarare lägga på sig mer för varje år. Och hon var övertygad om att hon åt supernyttigt. Och tränade stenhårt och ofta. Så jag bad henne berätta på ett ungefär vad hon åt. Och hur ofta hon tränade och vad. Såklart visade sig att hon var ganska bra på att ”lura” sig själv. Det slank ner kakor och godis nästan dagligdags, hon åt en hel del snabbmat och träningen var två gånger i veckan, sällan tog hon i så att hon svettades. Nu ska hon skriva en kostdagbok (dvs skriva ner ALLT hon stoppar i sig) i en vecka som jag ska hjälpa henne att analysera. Jag lovar att hon äter för lite (så vanligt hos tjejer), för mycket och för snabba kolhydrater, för mycket fett (fel sorts fett) och för lite fibrer och protein. Återkommer om en vecka med resultat.

Men med små, små medel kan man faktiskt göra stora, stora förändringar. Se bara på dessa två frukostalternativ. Kan tyckas vara same, same men långsiktigt är det stor skillnad.
Alternativ 1. Havregrynsgröt med minimjölk och kanel. Knäckebrödsmacka med kalkonpålägg. Kaffe och en apelsin. Protein: 12 gram. Fett: 4 gram. Kolhydrater: 41 gram. Kalorier: 251.
Alternativ 2. Filmjölk med müsli. Mjukt bröd med salamipålägg. Kaffe och apelsinjos. Protein: 13 gram. Fett: 12 gram. Kolhydrater: 60 gram. Kalorier: 397.

Det skiljer bara 146 kalorier mellan de två alternativen. Kan tyckas yttepytte. Men på en vecka blir det 1 022 kalorier. På en månad 4 088. Och på ett år är vi uppe i nästan 50 000 kalorier. Summan av kardemumman är alltså att man inte behöver vända upp och ner på sitt liv för att komma i form. Små förändringar är stort. Ta inte bort något. Byt bara ut mot bättre alternativ. Det gäller bara att vara medveten. Att tänka efter. Och att göra bra val. Easy peasy.

3 kommentarer:

Anne sa...

Intressant, återkom med rapport efter en vecka hur det gått för din "klient". Jag skulle också behöva en personlig tränare/kostrådgivare/peppare/ - kör du rådgivning på distans via e-mail också :)

Förresten, har du i USA hittat nån bra sockerfri mysli och filmjölk?

Sporty Spice sa...

Såklart att jag kan bli din kostrådgivare/PT på distans. Knåpa ner din mailadress så kan jag höra av mig och reda ut vad det är du vill ha.
/Petra

Anonym sa...

Hej!
Min mail är anne.vh76@hotmail.com (det är jag som även har bloggen utvandrare2000talet.blogg.se)
Om du mailar ett kort mail till min adress så får jag ju din adress och jag kan då återkomma med mer detaljer om mig och min livshistoria då :) Tack! Wow, jag ska få ett riktigt proffs som hjälper mig. Du får skicka räkning sen också...