måndag, februari 19, 2007

Örnar och popcorn

Igår var vi på The Eagle Festival i Essex. Örnarna kommer från Kanada och flaxar sig söderut längs Connecticut River såhär års. Men vi såg såklart inte en endaste liten örn. Förutom den tjocka killen utklädd i örndräkt förstås. Men vi fick äta en av Connecticuts specialiteter, Maple Kettle Corn, alltså popcorn som görs i en stor gryta med maple syrup och salt. Det är salt, sött, lite karamelliserat och riktigt gott. Sen gick vi på stan i urmysiga Essex (rena rama Bullerbyn) och shoppade loss på rökelser och doftljus gjort på soya (ska tydligen brinna längre och med renare låga, säkert är det ekologiskt och politiskt korrekt också).

Sen fick man åka hem och krypa upp i soffan med ett glas vin medan Knickedicken stod ute i kylan och grillade vår middag bestående av tonfiskfiléer och massa grönsaker. Undrar om man kan bli mer bortskämd än så här?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Johan fick upp tio fina tonfirrar häromdagen. Kom hit och dela dem med oss!

Anonym sa...

Å ta vägen om Solna :)

Anonym sa...

Tjena! Läste dagens (21/2) inlägg i Metro. Det känns som om vi killar liksom kan andas ut varenda gång du skriver i Metro. FORTSÄTT! Det är en order. Du ger inte bara en del tjejer en tankeställare, du säger dessutom sådant som vi killar inte får ge oss alltför mycket in på, som tex tjejers eget ansvar på olika saker. Sorgligt nog verkar mycket bero på en taskig självkänsla hos alltför många tjejer, vilket i mina ögon är ett mycket tråkigt faktum. Själv får jag "med åren" (är 31 bast) allt större inblick i kvinnors tänk, inte minst tack vare en nära tjejkompis underbara funktion som bollplank. Hon har nog räddat min relation mer än en gång.

Förresten; ett intressant ämne som jag gärna ser din infallsvinkel på: min, och många killkompisars, åsikt att det INTE är koolt, av vare sig kille eller tjej, att under ett förhållande gå upp i vikt och samtidigt "låtsas som det regnar", eller gömma sig bakom argument som "det är personligheten som är det viktiga" och annat. Visst, personligheten ÄR viktig, men de allra flesta av oss (killar som tjejer) föredrar ju en vältränad kropp hos den andra. Och nej, här pratar jag inte på naturligt breda höfter, små bröst eller annat (bådadera skiter jag i om personen ifråga håller sig och sin kropp vältrimmad i övrigt). Jag hade en tjej som, istället för att ta tag i sig själv/sin kropp, köpte större kläder, i takt med att de gamla blev för små. Gissa om det påverkade min attraktion till hennes yttre. Förhållandet tog också slut sen.

OBS! Här pratar jag inte om övervikt (BMI över 25), utan om en vältränad kropp som transformeras till en lönnfet som ett resultat av slapphet. Över eller under BMI 25 spelar ingen roll. Osund smalhet, dvs BMI under 20, är inte heller ämnet här. Om inte tjejen är "naturligt" smal. Vissa tjejer är ju det, utan att det nödvändigtvis är snyggare.

Mvh Ito

Sporty Spice sa...

Ito,

STORT tack för ditt inlägg.Och vad kul att du gillar mina Metro-kolumner. Det värmde!!!

Angående din gå upp i vikt-fråga. Jag tror att det är ganska många som lägger på sig lite extra vikt när de lever i ett förhållande. Man äter romantiska middagar, myser med chips framför tv:n. Och man är trygg med sin partner och behöver inte längre oroa sig för sin vikt. Man blir slö, bekväm och lat. Men det är en JÄTTEKÄNSLIGT ämne det här, särskilt för tjejer. Man kan inte säga åt en tjej att hon blivit för fet utan att få en snyting eller gråtattack som svar. Självklart tycker även jag att man ska hålla sig i form även när man lever i ett förhållande, mest för hälsans skull. Vill du att din tjej ska röra på sig och äta nyttigare så ta med henne ut i löpspåret eller signa upp på spinningpasset - utan att säga varför. Det blir något kul ni gör tillsammans. Och erbjud dig att lag mat och bjud på något nyttigt. Smyg in bra vanor och föregå med gott exempel. Men aldrig, aldrig, aldrig anklaga eller vara taskig. Vikt och utseende är viktigt för många tjejer och ett überlänsligt område. Trust me!

Sen måste jag ju bara fråga. Gjorde du slut bara för att tjejen gick upp några kilo? Det låter ju lite ytligt och som problemet kanske egentligen ligger hos dig? Eller?