tisdag, februari 05, 2008

Fettisdag utan fett

Idag är det fettisdagen och här hemma finns inte en semla så långt ögat kan nå. Vilket i och för sig inte är en sån himla stor förlust eftersom att jag inte gillar mandelmassa eller grädde så värst. Och då snackar vi ju bara en vit bulle med florsocker på. Och det kan man ju vara utan. Men det finns semlor att få tag på i New York om man vill. Bland annat har Svenska Kyrkan semlor och på Aquavit, Smörgås och Fika på kan man säkert få sig en fettisbulle. Och det förvånar mig inte om IKEA har dem också.

Nåja. Jag hade lite Sverige-tid idag. Utan semlor. Jag drack nämligen upp den sista julmusten från lagret. Det var inte så gott. Det krävs nästan lite julstämning för att smaken ska komma till sin rätt. Nu smakade den mest avslaget vörtbröd med kolsyra.

8 kommentarer:

Susanna sa...

Inga semlor för mig heller, wohoo.

Du, nu när du är så snäll och delar med dig av all din kunskap genom frågor & svar, så har jag en fråga.

Jag skulle vilja ha tips på bra mellanmål som innehåller ganska mycket protein, ganska lite kolhydrater och ingen laktos. Jag börjar bli trött på proteindrinkar och morötter =(

Desiree sa...

Inga semlor för mig heller. Men jag sörjer faktiskt inte så mycket. Jag gillar inte vispgrädde allt för mycket och satsar hellre kalorierna till annat som jag tycker är mycket godare.

Sporty Spice sa...

Susanna. Hmmm, ingen laktos? Då går keso och kesella bort antar jag vilket annars är en bra bas (det finns kanske laktosfria alternativ typ yoghurt ... jag har inte så bra koll på svenska sortiment längre). Vill du ha i dig protein är det kyckling, kalkon, tonfisk, äggvita eller bönor som gäller. Och morötter kan du byta ut mot gurkstavar, blomkål eller selleri (vilket även innehåller mindre kolisar än morötter). Fruktsallad är gott och snabbt men inga proteiner. Du kan ju även göra egna muffins där du bakar med proteinpulver i smeten.

Desiree. Nej, semlor är inget man sörjer. Även jag sparar hellre kalorierna till något annat gott. Typ italiensk chokladglass. Mums!

eastcoastmom sa...

Jag älskar semlor! Finns på Scandia Food i Norwalk, CT. Eller så kan man som jag baka själv, ska göra det till helgen hade jag tänkt, barnen måste få uppleva lite svenska traditioner, trots att de aldrig bott i Sverige.

Sporty Spice sa...

Eastcostmom. Såklart att ungarna ska ha svenska semlor. Jag gillar konceptet och tycker att det ser gott ut ... men gillar dessvärre inte smaken.

Petchie75 sa...

Hi hi, julmust efter jul ÄR INTE GOTT! Jag vet inte varför, men det är kanske som du säger - man måste ha julstämning!?
Sedan går väl en påskmust ner till påsk, även om det var åratal sedan jag var i Sverige under påsken..

Anonym sa...

Betterbodies available at www.mgactivewear.com

Anonym sa...

[url]www.mgactivewear.com[/url]