onsdag, november 28, 2007

Promenadprat

Jag fick ett mail igår från en tjej som undrade varför jag hatar promenader. Hon undrade varför jag helt dissade denna motionsform och jag vill bara här passa på att reda ut några begrepp. Det är inte alls så att jag hatar morgonpromenader eller power walks. Det är bara så att det finns så mycket bättre sätt att träna konditionsträning och få fart på fettförbränningen.

Ni som läser min blogg vet att jag är en förespråkare för högintensiva intervallpass. Och så här ligger det till: är det inte jobbigt att träna betyder det att det inte ger lika mycket. Så enkelt är det. Visst – man förbränner rent procentuellt mer fett under lågintensiva promenader men det är ju helheten som räknas. Alltså antalet brända kalorier, oavsett om de tas från fett eller kolhydrater. Under en timmes power walk bränner du cirka 450 kalorier och är det en morgonpromenad i något lugnare tempo handlar det om 350 kalorier. Det är i stort sett lika mycket som du förbränner under en halvtimmes intervallpass! Och efter ett intervallpass får du dessutom en mycket hög efterförbränning. Och det är även bevisat att intervallträning är ett av de bästa sätten att få bra flås, även inför långlopp. Mail-tjejen skrev till mig att ”jag blir faktiskt svettig av mina promenader” för att försvara sin träning. Visst säger jag då, men skulle du inte bli svettigare av intervallträning? Att hitta på ursäkter på varför man inte kliver ur sin comfort zone och verkligen tar ut sig under sin träning är ju bara att ljuga för sig själv. Och grejen är ju den att det drabbar ingen annan än dig själv.

Jag tycker att man ska fortsätta gå PW-rundor eller morgonpromenader om man gillar det. Själv går jag mina rundor längs havet så ofta jag kan. Det är rena rama meditationen för mig, jag blir alldeles lycklig av att höra vågorna klucka och känns solen och vinden i ansiktet. Under dessa stunder kan jag tänka klart och rensa hjärnan. Men detta är inte något jag gör ISTÄLLET för att träna ”på riktigt”. Jag kör mina styrkepass och intervallträning som vanligt och går promenader utöver det. Som en bonus.

11 kommentarer:

Desiree sa...

Jag tror att det handlar mycket om vad man är för slags person och vad man vill ha ut av sin träning. Vilken ambitionsnivå man lägger sig på. Dessutom tror jag att många inte har den kunskapen om vilken slags träning som ger bäst resultat. Du har ju kunskapen om träning som många av oss saknar. Jag skulle tycka det vore interessant att få reda på mer hur du intervall tränar. Jag tycker jag lär mig massor genom att läsa din blogg som jag inte hade koll på innan.

Sporty Spice sa...

Desire. Självklart beror det på vad man har för ambitioner. Men MÅNGA tjejer gnetar runt på sina promenader och tror att det är det bästa sättet att bränna fett. Och visst, men bränner fett, men det är långt ifrån det effektivaste sättet. Att kliva upp i ottan och gå i timmar med kurrande mage är inte effektivt. Man vinner så mycket mer på att träna med mat i magen (så man verkligen orkar ta ut sig) och at köra korta högintensiva pass.

Jag kan självklart skriva mer om mina intervaller med i kort ser de ut som följer (på löpband): 5 minuters stegrande uppvärmning, sedan 40 sekunders spurt och 20 sekunders återhämtning (hoppa av i farten). Jag kör på så i cirka 20-25 minuter och sedan 5 minuters nedvarvning. Tufft, svettigt, tidseffektivt och roligt! Är man otränad kan man börja i lugnare tempo med 1 minuts jogg, 1 minuts gång.

Anonym sa...

Jag håller med! Tror det ligger mkt i brist på kunskap såväl som ambitionsnivå.

Sporty Spice sa...

Dessi. Absolut. Jag tror att det är lika vanligt att unerskatta det man äter som att överskatta hur mycket man tränar.

Anonym sa...

Vad är "mycket hög efterförbränning" ungefär i siffror enligt dig? Att högintensiv träning ger högre EPOC än lågintensiv håller jag med om men jag skulle ändå inte kalla det mycket hög. Vad jag har läst rör det sig om kanske 5-10% av totala förbränningen vilket är nära nog försumbart för mig.

Annars håller jag med om vad du skriver :)

or sa...

Du glömde rumpan! Rumpan blir mkt snygg av intensiva intervaller, kolla kortdistanslöperskor :-)

Puma sa...

Jag instämmer i det du skriver baserat på min känsla mer än vetskap. Betyder det att jag kan gå sådana promenader/pw på vilodagar? Eller måste man alltid vila som i totalvila? Den här 2+1-strategin jag håller på med är jobbig - så mycket vila ju!! :-)

Sporty Spice sa...

Ms. Det går inte att säga exakt hur mycket man förbränner efter ett intervallpass eftersom att det beror helt på hur hårt man verkligen kört och personliga förutsättningar (ex vikt). Högintensiv konditionsträning ger precis som du skriver högre EPOC (syreupptagning för er som inte visste det). Jag menar självklart inte att det handlar om att man kan sitta ner och rulla tummarna och efter ett intervallpass. Det jag menar är att man efter ett intervallpass har en högre och framför allt längre efterförbränning av fett än efter en power walk. Dessutom får muskelcellerna fler GLUT-4 i cellmembranet vilket i sin tur gör att insulinet minskar vilket är bra för viktminskningen. Men längst efterförbränning har man faktiskt efter styrketräning eftersom att det går åt så mycket energi åt att reparera de skadade musklerna.

Oa. Hur kunde jag glömma det viktigaste? =)

Puma. Vilodagar är vilodagar. Fast när jag skriver det menar jag aktiv vila. Det handlar alltså inte om att ligga raklång på sofflocket. Du kan sticka ut och cykla, ta en lugn promenixm, sparka lite boll på kul. Men jag skulle inte dra på träningskläder och pulsklocka – då blir det ju träning. Rör dig på vilodagen med betoning på att det ska vara roligt. Räkna inga kalorier och tänk inte träning.

House Of .... sa...

Ungefär vilken pulsnivå ligger du på (hinner du ner/upp i) under intervallerna resp. återhämtningen?

Susanna sa...

Tack så mycket för en inspirerande blogg!

Jag funderar också på det här med intervaller för tillfället. Intrevaller är något jag gillar, och som jag läst mycket positivt om. För min del har jag lättast att komma upp i maxpuls då jag springer riktigt fort. På sommaren är det jättesmidigt att ge sig ut i skogen, men nu när det börjar bli kallt och halt blir det svårt. Jag vågar inte springa så fort och hårt på löpbandet, och "hoppa av i farten" som du beskriver det. Och på crosstrainern eller spinningcykeln känner jag inte det som att jag får ut det där lilla sista, då jag anstränger mig så mycket jag bara kan. Och det är ju den härliga känslan jag vill åt... Har du något tips?

Sporty Spice sa...

Ingela. Eftersom att återhämtningen bara är 20 sekunder hinner pulsen inte gå ner så mycket. Jag hamnar på cirka 95% av mhr. Om du har en pulsklocka så tänk på att den räknar ut din maxpuls enligt formeln 220-ålder vilket INTE stämmer. Särskilt inte på tjejer. 220-halv ålder är mer riktigt men kan ligger lite högt även det.

Susanna. Det är faktiskt så att man har olika maxpuls beroende på vad det är man tränar. Vid löpning är det lättare att komma upp i hög puls eftersom att du använder hela kroppen. Jag tycker att du ska öva på att köra intervaller på löpband. Börja med att springa lite lugnare och hoppa av i farten. Tricket är att du håller i dig både när du hoppar av och på. Det är inte alls så farligt, du behöver nog bara ta det lite soft innan du är van. Och när du väl fått in rätta knycket kommer du att kunna få den där härliga känslan igen (fast att springa ute är något extra som ett band inte kan ersätta).