lördag, juli 28, 2007

Kalorikoll

3 äpplen, 23 gram ostbågar, 40 gram vingummi, 26 gram choklad (typ Mars), en tunn, liten pizza slize (50 gram), 12 oliver och 24 gram chips. Vad har nu allt detta gemensamt? Jo allt innehåller 120 kalorier. Nu måste man såklart även titta på det övriga näringsinnehåller som vitaminer, fibrer, kolhydrater, protein, bra och dåligt fett för att kunna jämföra på riktigt. Men nästa gång du står inför valet och kvalet är det kanske lite lättare att göra ett bra val: tre äpplen eller 14 ostbågar? En liten skål lättyoghurt med en skivad banan eller en halv croissant? Fyra sega toffee-kolor eller nära en halv liter jordgubbar?

Här kan ni kolla in hur 120 kalorier ser ut.
Och här kan ni kolla in hur 200 kalorier ser ut.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu ett bra tips. Kul att kunna se bilder på mat som innehåller lika mycket kalorier. Men som du säger, det går ju egentligen inte att jämföra en sockrig croissant med en näve nyttiga nötter.

Sporty Spice sa...

Maya. Visst är det så. Nötter inehåller bra fetter och en sockerbulle är typ tom på nyttiga näringsämnen. Men trots att nötter eller oliver innehåller bra fetter är det ändå måtta som gäller. En kalori är en kalori är en kalori.

or sa...

Om detta med 200 kal har jag publcerat på min blgg för några månader sedan, ett av mina favoritnlägg på min egen blogg, haha :-D

Sporty Spice sa...

Olga. Det visste jag inte. Tål att upprepas. =)

Desiree sa...

Kul att kolla hur mycket olika mängder kalorier motsvarade. Jag lyckades gå ner lite i vikt i Sverige och nu försöker jag verkligen tänka på vad jag stoppar i mig så att jag kan behålla denna vikt eller helst gå ner nåt kilo till.

Sporty Spice sa...

Desiree. Oftast är det de där små sakerna som man äter varje dag utan att tänka på det som gör skillnad på de där sista envisa kilona. Typ en latte om dagen med röd mjölk, en godisbit på väg hem från jobbet, coca cola till lunchen, att ta en andra portion varje middag. Slutar man med det och samtidigt ökar på träningen brukar det göra susen. Och vi här i USA får ju jobba lite i motvind och vara extra uppmärksamma då mycket mat är flottig, fet, snabb och portionerna enorma. =/